Uusiutuvat energianlähteet ja energiansäästö kiinnostavat suomalaisyrityksiä. Uusiutuvan energian käyttö on entistä kannattavampaa ja energian säästäminen säästää myös rahaa.
Schenkerin uuteen maaliikennekeskukseen Vantaan Viinikkalaan rakennettiin yksi Suomen suurimmista aurinkovoimaloista.
Maaliikennekeskuksen katolle on sijoitettu 800 aurinkopaneelia. Aurinkopaneelit tuottavat 10–15 prosenttia maaliikennekeskuksen tarvitsemasta sähköstä. Vaikka voimala on uusi, sen laajentamista suunnitellaan jo.
– Me olemme saaneet positiivisia käyttökokemuksia näistä. Itse asiassa nämä tuottavat paremmin kuin arvioimme. Tilaa meillä täällä katoilla löytyy niin, että me voisimme helposti vaikka nelinkertaistaa tämän aurinkokennomäärän ja kyllä se suunnittelussa jo on, kertoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Jouni Sopula.
Suomalaisyrityksissä onkin jo herätty uusiutuvan energian mahdollisuuksiin.
– Tilastoja ei ole, mutta jos tarkastellaan esimerkiksi palvelusektorin kiinteistöjä, niin niihin tehtyjen energiatodistusten perusteella noin 22 prosentissa kohteista uusiutuva energia on jo otettu huomioon, laskee energiansäästöön erikoistuneen Motiva Oy:n yksikönpäällikkö Hille Hyytiä.
Energiatehokkuus säästää myös rahaa
Myös energiansäästö kiinnostaa yrityksiä.
Viinikkalan 54 miljoonaa euroa maksaneessa maaliikennekeskuksessa säästetään energiaa esimerkiksi eristyksillä, lämmön talteenotolla, automaattisilla lastausovilla ja valaistuksella.
– Meidän laskujen mukaan energiansäästö on sähkössä se 10–15 prosenttia ja muissa toiminnoissa suurinpiirtein samaa luokkaa. Kokonaisuutena aiempiin rakennuksiin verrattuna meidän energiansäästöt on 20 prosenttia, arvioi Sopula.
Energiatehokkuuteen sitoutuneet yritykset säästävät merkittävän määrän energiaa joka vuosi.
– Yritysten kiinnostus on selvästi kasvanut. Yritykset, jotka ovat tässä mukana, ovat vuosittain toteuttaneet uusia energiansäästötoimenpiteitä, joilla vuosittain säästetään 1,7 terawattituntia. Se vastaa suurinpiirtein noin 70 000 kolmihenkisen kerrostaloperheen energiankäyttöä, toteaa Hyytiä.
Samalla yritykset säästävät myös rahaa.
– Toki siitä on imagohyötyä, mutta on siitä taloudellistakin hyötyä. Lyhyellä tähtäimellä katsottuna investoinnit voivat olla kalliita, mutta niiden kuoletusaika on kumminkin melko lyhyt, alle 10 vuotta. Aurinkopaneeleissa kuoletusaika on ehkä 12 vuotta. Kyllä tämä kannattaa taloudellisestikin, huomauttaa Jouni Sopula.
– Energiatehokkuus kaiken kaikkiaan on hyvin kannattavaa yrityksille. Sillä säästetään energiakustannuksissa ja kustannuksissa yleensä. Se tarkoittaa suoraan yrityksen kannattavuuden paranemista, kannustaa Hille Hyytiä.