Ravintola- ja matkailualan yritysmyynti on loppuvuonna jäämässä vuoden takaisesta, arvioi ravintola- ja matkailualaa edustava MaRa ry.
Kireä taloustilanne näkyy myös siinä, että monet yritykset ovat käyttäneet tänä vuonna vähemmän rahaa pikkujouluihin tai juhlia ei ole järjestetty ollenkaan.
– Jäsenyrityskyselymme mukaan yritykset säästävät edelleen pikkujouluista, kuten muustakin edustamisesta. Normaalia pikkujoulumyyntiä alemmalla tasolla ollaan tänäkin vuonna, kertoo alaa edustavan MaRan ekonomisti Jouni Vihmo.
MaRan mukaan myös halvemman hintatason Viro houkuttelee pikkujoulujen juhlijoita vuosi vuodelta enemmän.
– Pikkujouluväkeä, kuten muutakin yrityskauppaa, valuu rapakon taakse. Jäsenyritystemme on tosi vaikea kilpailla sekä halvemman Viron että verovaroilla tuettujen matkustajalaivojen kanssa, Vihmo sanoo.