Z-sukupolvi ei innostunut: Keltainen ei ole uusi pinkki!

2000-luvun alun muoti on jo vintagea – muistatko nämä vaatteet ja asusteet nuoruudestasi? 3:42
KATSO MYÖS: 2000-luvun alun muoti on jo vintagea – muistatko nämä vaatteet ja asusteet nuoruudestasi?

Onko keltainen uusi pinkki? Z-sukupolven mukaan ei.

New York Post kertoo, että muodinluojat ovat jo pitkään yrittäneet jo saada keltaista väriä Z-sukupolven muotiväriksi. Kohdeyleisössä väriä ei kuitenkaan ole otettu täysin avosylin vastaan. Toisin kuin milleniaalien eli sukupolvi Y:n, kuuluisa "milleniumpinkki", ei keltainen ole yltänyt samanlaiseen milleniaaleja seuranneen sukupolven kulttisuosioon.

Pantone Color Instituten varatoimitusjohtaja Laurie Pressman kertoo syyn olevan varsin yksinkertainen. Pinkki saavutti kulttisuosionsa aikoinaan orgaanisesti, kun taas keltaista on yritetty pakkosyöttää yhteiskunnan kautta nuorille muotiväriksi.

Näyttää siltä, että sukupolvi Z ei ole yhtä valmis hyväksymään vaikutteita mukisematta niin kuin edeltävät sukupolvet.

Semantiikka kuitenkin sikseen, keltainen ei ole värinä myöskään yhtä yleismaallisesti kovin pukeva väri pinkin eri sävyjen tavoin.

– Se voi kuulostaa simppeliltä, mutta rehellisesti sukupolvi Z:n keltainen ei ole kovin puettava väri. Sanoisin jopa, että se on aika uhkaava väri, trendejä työkseen ennustava Kendall Becker kertoo.

– Valtaosa pukeutujista tuskin suorilta valitsee vaatekaupan rekistä keltaista mekkoa. Värisävynä se vaatii harjoittelua ja sen stailaaminen pukeutumiseen on oma oppimiskokemuksensa, Becker kertoo.

Vuoden väri

Jotkut ehkä muistavat milleniaalien pinkin, joka ujuttautui vaaleanpunaisilla verkoillaan kaikkialle, vaatemuodista aina ravintoloiden sisustukseen. Vaaleanpunainen oli värinä jopa Pantonen vuoden 2016 väri. Silloin väri nimettiin tosin "Rose Quartz" -nimellä.

Vielä vuonna 2017 kirjoitettiin, että banaaninkeltainen tulisi olemaan vuoteen 2018 mennessä kaikkialla siellä, missä nuoret ihmiset liikkuivat verkossa. Niin ei kuitenkaan käynyt.

Pinkki sen sijaan on ja pysyy. TikTokissa värin ikonisuus näkyy esimerkiksi Barbiecore-trendissä. Ensi kesänä valkokankaille ilmestyvä Barbie-elokuva tuskin vähentää värin mielekkyyttä ja trendikkyyttä. Julkkikset, kuten Lizzo ja Megan Fox ovat molemmat pukeutuneet villin pinkkeihin asuihin punaisella matolla viime vuoden aikana.

Jopa Pantone marinoituu nyt pinkissä. Vuoden 2023 virallinen väri on nimittäin Viva Magenta. Syvän magentan pinkkiä kuvataan rohkeaksi ja pelottomaksi.

Ranskalaisen muotitrendejä ennustavan yrityksen Heuritechin keräämän datan mukaan keltaisen sijaan juuri pinkki tulee olemaan seuraavat 12 kuukautta muotia dominoiva väri.

Keltainen ei ole vielä saanut tilaisuutta loistaa

Väriasiantuntijat eivät kuitenkaan usko, että keltainen aalto olisi täysin hukutettu pinkillä hattaralla. Se on vain yksinkertaisesti ollut vähemmän onnistunut ja suosittu väri. Sen takia keltainen haalenee ainakin tässä kohtaa vielä pinkin varjossa.

On myös trendejä ennustavia tahoja, jotka eivät ole vielä valmiita luovuttamaan keltaisen värin kanssa. Muodin trendejä ennustava Mandy Lee uskoo, että keltaisella ei ole vain vielä ollut kunnon mahdollisuutta vallata yhteiskuntaa pinkin värin tavoin.

– En ole nähnyt keltaista tekemässä vaikutusta muotilavoilla, enkä katumuodissa. En ainakaan niin, että voisi sanoa, että keltaisesta olisi tulossa yhtä suosittu kuin pinkistä, Lee toteaa.

Koska keltainen ei ole vielä saanut mahdollisuuttaan, on Leen mukaan liian aikaista sanoa, että sukupolvi Z vieroksuu tai hylkisi keltaista.

Voi olla myös vaikea valita yhtä tiettyä väriä kuvaamaan sukupolvi Z:ta, joka on tunnettu individualistisesta ajatusmallistaan.

Sukupolvi Z:tä on kutstuttu jopa "brändi-ateisteiksi", jotka etsivät heidän omaan tyyliinsä sopivia vaatekappaleita sen sijaan, että etsisivät jotain, mitä Vogue mainostaa muodikkaaksi.

Jos sukupolvi Z ei ole uskollinen millekään brändille, miten se voisi olla uskollinen vain yhdelle värille?

– Milleniaalit yrittivät sopia joukkoon ja yhdessä tehdä muutosta, sukupolvi Z on itsenäisempi ja individualistisempi tyyliltään. Elämme ajassa, jossa kaikkien uniikki persoona ja tyyli saa näkyä, Pressman kertoo.

Lähteet: New York Post

Lue myös:

    Uusimmat