Tarjoilija paljasti Business Insider -lehdelle seitsemän asiaa, joita ei kannattaisi ikinä tehdä ravintolassa – nämä asiakkaiden tavat saavat nimittäin työntekijät hermostumaan.
Ulkona syöminen on mukavaa ajanvietettä. Pitäisikö sinun kuitenkin ensi kerralla ravintolaan mennessä kiinnittää huomiota myös omaan käytökseesi. Ravintolan tarjoilija paljastaa seitsemän asiaa, jotka raivostuttavat heitä. Tunnistatko itsesi näistä?
Älä suutu, jos tarjoilija kysyy sinulta henkilöllisyystodistusta
Ravintoloiden täytyy olla tarkkana siitä, etteivät he tarjoile alkoholia alaikäiselle. Jos tarjoilija luistaa velvollisuudestaan tarkistaa asiakkaan ikä, hän voi saada jopa potkut. Sen vuoksi he mieluummin varmistavat asian eivätkä halua joutua vaikeuksiin. Ja jos ikää on yli 18 vuotta, niin miksi ei voisi näyttää henkilöllisyyspapereitaan?
Rajoita veden juontia
Tarvitseeko vettä juoda kolme lasia jo ennen kuin ruoka on edes tullut? Monilla on tapana juoda vettä liiankin ahneesti, koska se on ilmaista – ja tämä saattaa ärsyttää tarjoilijoita, jotka joutuvat täyttämään vesikannua uudelleen ja uudelleen.
Älä mene pöytään omin päin
Odota ovella rauhassa, että tarjoilija tulee ohjaamaan sinut pöytään. Älä kuitenkaan tee näin, jos ovella on kyltti, jossa sanotaan: ”Ole hyvä ja istuudu". Silloin voit valita vapaasti oman pöydän. Ideana on, että tarjoilija tietää, missä pöydässä kukin istuu ja tilaukset tulevat oikeisiin pöytiin. Jos menet istumaan omin päin, voi olla ettei kukaan huomaa sinua. Ja kun olet saanut pöydän, älä vaan vaihda sitä kesken kaiken!
Älä kysele turhia kysymyksiä
Monilla on tapana kysellä muun muassa eri ruokien hintoja tarjoilijalta. Tämä saa tarjoilijan raivostumaan, sillä hinnat löytyvät ruokalistasta. Älä siis kysele turhia kysymyksiä, jotka selviävät lukemalla.
Rajoita kännykän käyttöä
Tarjoilijoilla on monta pöytää hoidettavana ja kun hän tulee sinun pöytään, keskity tilaamaan. Monet naputtelevat kännykkäänsä, vaikka tarjoilija odottaisi tilausta. Muuten kännykän käyttö on oma asia, mutta keskity edes muutama minuutti siihen, että kommunikoit tarjoilijan kanssa.
Pyydä kerralla kaikki, mitä tarvitset
Yritä muistaa tilatessasi pyytää myös muut asiat, joita tarvitset. Jos haluat pöytään esimerkiksi ketsuppia tai sinappia, niin sano se jo ruokaa tilatessa. Näin tarjoilijan ei tarvitse turhaan kävellä monta kertaa edestakaisin.
Älä kitsastele tipin kanssa
Pienenkin tipin antaminen on mukava ele asiakkaalta. Jos sinulla on varaa käydä ulkona syömässä, pystyt varmasti myös antamaan vähän tippiä hyvästä asiakaspalvelusta.
Lähde: Business Insider