Katso lista asioista, joita ei kannata koskaan sanoa tarjoilijalle ravintolassa!
Ravintoloiden asiakkailla on monia ärsyttäviä tapoja, jotka saavat tarjoilijat hermostumaan. Good House Keeping -sivusto listasi seitsemän asiaa, joita ei ikinä kannattaisi sanoa ravintolassa.
”Voitte vielä varmasti tarjoilla meille?”
Saapuminen ravintolaan 10 minuuttia ennen ravintolan sulkemista on epäkunnioittavaa työntekijöitä kohtaan, koska usein tässä vaiheessa keittiö on jo suljettu ja ainakin osa kokeista on lähtenyt jo kotiin. Jos siis haluat mennä syömään, mene paikalle ajoissa ennen sulkemisaikaa.
”Mikä on sinun suosikkisi menusta?”
Usein tarjoilijat ovat kyllästyneet kaikkiin listan ruokiin, sillä joutuvat näkemään niitä joka päivä, eivätkä tarjoilijan mieltymykset muutenkaan välttämättä vastaa sinun mieltymyksiäsi.
Viheltäminen ja sormien napsuttelu tarjoilijalle
Tarjoilijat eivät ole palvelijoita tai koiria. Viheltäminen on epäkunnioittavaa heitä kohtaan. Pyydä heitä paikalle ystävällisesti ja kohtele, kuten muita ihmisiä.
Ruoka-annoksen muuttelu
Tarjoilija varmasti auttaa mielellään, jos haluaa vaihtaa esimerkiksi perunat riisiin. Mutta muuttaessa annoksessa lähes kaiken, on suuri riski, että kokilla sattuu sekaannus keittiössä. Jos annokset eivät kelpaa sellaisenaan, kannattaa miettiä pitäisikö vaihtaa ravintolaa.
”Meillä on kova kiire. Voitteko ottaa meidän tilauksen ensin?”
Ravintolaan ei kannata mennä, jos on kova kiire. Pikaruokaravintolat ovat tietysti asia erikseen. Ravintolaan mennessä kannattaa kysyä paljonko keittiössä on jonoa. Vaikka olisi kuinka kiire, ei tarjoilija voi päästä teitä muiden asiakkaiden ohi.
Ruoan hinnasta valittaminen
Tarjoilijat eivät päätä ruoka-annosten hinnoista, joten älä valita tarjoilijalle korkeista hinnoista. Jos ravintolan ruoat tuntuvat liian kalliilta, kannattaa miettiä, onko ravintolaan syytä mennä ollenkaan.
”Voimmeko saada laskun kuuteen osaan?”
Nykyään harvoilla on lompakossaan mukana käteistä, joten laskun puolittaminen voi olla helppo vaihtoehto. Mikäli samassa pöydässä halutaan jakaa lasku yli kolmeen osaan, koituu tarjoilijalle tilanteesta päänvaiva. Tarjoilijan kannalta olisi helpompi sopia tällaisissa tilanteissa, että yksi maksaa koko laskun ja muut maksavat osuutensa hänelle.
Lähde: Good House Keeping