Alkojen ovet käyvät vappuviikolla noin 500 000 kertaa useammin kuin normaaliviikolla.
Vajaan vappuviikon arvioidaan olevan vuoden vilkkaimpia myyntijaksoja Alkossa. Kokonaismyynnin uskotaan kasvavan kaiken kaikkiaan noin 70 prosentilla.
Prosentuaalisesti eniten kasvaa aromatisoitujen ja muiden mietojen viinien myynti. Normaaliviikolla näitä viinejä myydään noin 7,5 tuhatta litraa, kun taas vappuviikolla kyseisiä tuotteita myydään yli 55 tuhatta litraa. Tähän tuoteryhmään kuuluvat esimerkiksi maustetut kuohuviinit.
Toiseksi eniten prosentuaalisesti kasvaa kuohuviinien myynti. Normaaliviikolla kuohuviiniä myydään reilut 75 tuhatta litraa, kun taas vappuviikolla asiakkaat ostavat kuohuviiniä yli 420 tuhatta litraa. Samppanjan myynti kasvaa arviolta liki 260 prosenttia.
Prosentuaalisesti kuohuviineissä kasvaa eniten hinnaltaan 10–12,99 euron tuotteiden myynti, joka lisääntyy liki 490 prosentilla. Litramääräisesti eniten nousee 7–9,99 euron kuohuvien myynti, joka kasvaa yli 220 tuhannella litralla.
Yli kaksinkertaista myyntiä povataan myös roseeviineille, siidereille, hedelmäviineille ja alkoholittomille tuotteille.
Kaiken kaikkiaan vappu tuo Alkoihin yli 1,6 miljoonaa asiakasta, mikä on reilut puoli miljoonaa enemmän kuin normaaliviikolla.
Vapun vaikutusta myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myynnin perusteella.
Kesäsesonki alkaa vapusta
Kevään ja kesän odotettua juhlakautta ennakoiden Alko kasvattaa huhti–toukokuussa samppanjoiden, kuohuviinien ja aromatisoitujen viinien valikoimaa. Osa kuplivista on valikoimassa ainoastaan kesäkauden ajan. Kuohuvat saapuvat eri puolilta maailmaa ja ovat sopivan erilaisia.
– Kuohuviini on oivallinen kesäjuoma, joka raikastaa ja kohottaa tunnelmaa. Laatukuplivat sopivat mainiosti myös ruokapöytään kesäisen kevyille kasvis-, kala- ja liharuoille. Viinicoolerissa kuohuviini säilyy viileänä myös vapun piknikkikorissa, kertoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.
Lähde: Alko
Makuja.fi – tykkää meistä Facebookissa!