Juhannusjuomat ovat monelle suomalaiselle tärkeä osa keskikesän juhlia, ja tämä näkyy myös keskikesän juhlaa koskevissa juomatilastoissa.
Alkoissa juhannus on joulun jälkeen vuoden toiseksi vilkkain sesonki, ja myynti kasvaa arvion mukaan yli puolella tavalliseen viikonloppuun verrattuna.
Tämän vuoden juhannuksena Alkon myynnin arvioidaan kasvavan 60 prosentilla. Juhannusviikolla Alkoissa vierailee noin 1,4 miljoonaa asiakasta. Arviot perustuvat viime vuoden myyntilukuihin.
Sillin ja kalan palanpainike tekee kauppansa
Tuoteryhmistä juhannuksena kasvaa yllättäen perinteisesti kaikkein eniten akvaviittien myynti. Sillin ja muiden kalaruokien palanpainikkeena maistuvaa juomaa ostetaan arviolta noin 140 prosenttia enemmän kuin normaalilla viikolla.
Viiniä, lonkeroa, olutta ja alkoholittomia tuotteita
Juhannus on kaiken kaikkiaan suomalaisen ruoan juhlaa ja tämä näkyy myös viinien myynnissä, sillä puna- ja valkoviinien myynti kasvaa suurin piirtein 65 prosentilla. Myös kuohuvien myynti kasvaa reilusti, sillä kuohuviinejä myydään 73 prosenttia normaalia viikkoa enemmän.
Juhannuksena suomalaisille maistuvat myös longdrinkit, sillä ”lonkeroita” myydään noin 90 prosenttia normaalia viikkoa enemmän.
Litramääräisesti neljänneksi eniten myydään oluita, joita menee kaupaksi noin 250 000 litraa. Oluiden myynti kasvaa juhannuksen aikaan suurin piirtein kolmanneksella.
Alkoholittomien tuotteiden kysynnän odotetaan jatkuvan kovana, sillä alkuvuodesta alkoholittomien tuotteiden myynti on kasvanut yli 50 prosentilla. Kesäkuun lopussa Alko lanseerasi uusien alkoholittomien tuotteiden valikoiman ja esillepanon, joten alkoholittomat tuotteet löytyvät juhannuspöytäänkin erottuvasta turkoosista hyllystä.
Mitä asiantuntija suosittelee valitsemaan juhlajuomaksi juhannusherkkujen seuraksi?
– Kotimaisen satokauden ensimmäisille tuotteille kannattaa valita herkkiä ja raikkaita juomia, Alkon tuotekoulutuspäällikkö Jukka Sopenperä kertoo.