Suomalaisten juhannuksenvietto näkyy selkeänä piikkinä Alkon myynneissä.
Juhannus on yksi Alkon vilkkaimmista sesongeista, kun suomalaiset valmistautuvat nauttimaan hurmaavasta valon ja keskikesän juhlasta. Alkon mukaan myynti kasvaa juhannuksena noin 55 prosenttia.
Nyt juodaan roseeviinejä
Yksi juoma on vallannut toden teolla suomalaisten sydämet. Alkon mukaan viime vuoden ja tämän alkuvuoden suurin hitti on roseeviinit, joita nautitaan nyt muulloinkin kuin laiturinnokassa tai piknikillä.
Juhannus tuo roseeviineille yli 60 prosentin myynnin kasvun. Puna- ja valkoviinien kysyntä kasvaa noin 40 prosenttia ja kuohuviinien 72 prosenttia. Kuohuviineistä prosecco ja kuohuviineistä valmistettavat erilaiset drinkit ovat erityisesti nostaneet suosiotaan.
Myös alkoholittomien juomien myynti kasvaa juhannuksena. Alkoholittomien siiderien myynti kaksinkertaistuu, alkoholittomia oluita myydään 72 prosenttia enemmän ja alkoholittomia viinejä yli 50 prosenttia enemmän.
Juhannuksena asiakkaat ostavat vähän suurempia määriä ja edullisemman keskihinnan tuotteita kuin esimerkiksi jouluna. Juhannuksen vaikutusta myyntiin on arvioitu vuoden 2018 myyntilukujen perusteella.
Lähde: Alko
Mitä eroa on samppanjalla, cavalla ja proseccolla? Master of Wine Essi Avellan kertoo:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.