Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Asiantuntija huolissaan ruokakauppojen toiminnasta: "Suomalaista laatua markkinoidaan halpabrändien kautta"

kuva
Asiantuntija on huolissaan siitä, että suomalaista ruokaa halpuutetaan.Lehtikuva
Julkaistu 16.12.2015 12:30

MTV LIFESTYLE

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n ruokakulttuuriasiamies on huolissaan suomalaisten elintarvikkeiden hintojen laskemisesta.  

MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi puhui MTK Etelä-Savon syyskokouksessa 16.12.2015 Mikkelissä suomalaisten elintarvikkeiden puolesta. Syväniemi muistutti, että suomalaiset maataloustuotteet – ruoan raaka-aineet – ovat kansainvälisesti vertailtuina erittäin laadukkaita. Hän on huolissaan suomalaisten elintarvikkeiden halpuuttamisesta. 

– Kaupan pitäisi kunnolla tiedostaa tämä, Syväniemi totesi.

Suomalainen kotieläintuotanto ei käytä antibiootteja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Suomessa myös elintarvikkeiden torjunta-ainejäämät ovat kansainvälisessä vertailussa erittäin vähäisiä. Kaikkialla maailmassa tilanne ei suinkaan ole yhtä hyvä.

Ruoan halpuutuskampanjat aiheuttavat keskustelua

Halpuutuskampanjat ovat saanut aikaan paljon keskustelua ruoan hinnasta. Alennuskampanja on vahvistanut Syväniemen mukaan tuottajan mielikuvaa siitä, miten kaupan osuus ruoan hinnasta on useiden vuosien ajan noussut tuottajien kustannuksella. 

– Pidän tärkeänä sitä, että kauppa tuntee vastuunsa kotimaisesta elintarvikeketjusta. On kaikkien etu, että homma toimii ja elintarvikeketju säilyy pitkällä tähtäimellä elinkelpoisena, Syväniemi toteaa.

Syväniemen mukaan pelkona on, että halpuutus ja kauppojen omat merkit heikentävät sekä kotimaisen maatalouden että elintarviketeollisuuden jo ennestään heikkoa kannattavuutta.

– Suomalaista laatua markkinoidaan halpabrändien kautta sen sijaan, että kauppa viestisi kuluttajille aktiivisesti suomalaisen ruoan korkeasta laadusta, tuotannon vastuullisuudesta ja työllisyysvaikutuksista. Volyymi ei elätä tuottajaa, vaan oikea ja reilu hinta. Jos tuottaminen ei ole kannattavaa, siinä ei volyymit lohduta, paheksuu Syväniemi.

Kotimainen ruoka viestii positiivista mielikuvaa ja toimii Suomi-brändin rakentajana matkailu- ja ravintola-alalla sekä julkisissa ruokapalveluissa. MTK haastaakin kaikki suuria ruokamääriä tilaavat yritykset, organisaatiot ja sidosryhmät tarkastelemaan ruokansa kotimaisuusastetta. 

– Vastuullisuus on nykyisin valttia, sillä muualla maailmassa ruokahuijaukset ja työntekijöiden huonot työehdot ja kohtelu ovat valitettavan yleisiä, Syväniemi huokaa.

 Lähde: Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Tuoreimmat aiheesta

Makuja