Bacardi lanseerasi laimean "naisten vodkan" ja sai niskaansa viharyöpyn – näin yritys kommentoi
Bacardi Limited lanseerasi uuden tuotekokoelman, jonka juomien markkinoidaan olevan suunniteltu ”naisilta naisille”. Uudet tuotteet saivat sosiaalisessa mediassa jäätävän vastaanoton. Aiheesta kertoo Metro UK.
Tuotekokoelman nimi on Plume & Petal, suomennettuna Höyhen & Terälehti. Siihen kuuluu kolme eri makuista vodkaa – persikka, kurkku ja sitruuna. Juomat sisältävät puolet vähemmän alkoholia kuin normaali vodka.
Tuotteet ovat lanseerattu toistaiseksi vain Yhdysvalloissa, jossa niiden on tarkoitus tulla myyntiin elokuussa.
Toimittajille lähetetyssä markkinointimateriaalissa tuotekokoelman kerrotaan olevan suunniteltu ”naisilta naisille”. Materiaalin mukaan se on tarkoitettu moderneille naisille, nautittavaksi toisten naisen seurassa. Inspiraationsa tuote on saanut kylpylämaailmasta.
Markkinoinnille täystyrmäys
Kaikki materiaalin saaneet toimittajat eivät ilahtuneet Bacardi Limitedin tavasta markkinoida tuotetta. Sen kritisoidaan muun muassa vahvistavan sukupuoliin kohdistuvia stereotypioita.
– Juuri se mitä tarvitsin vuonna 2020! Sukupuolitettuja juomia, jotka sisältävät vain puolet normaalista alkoholipitoisuudesta, tylyttää Food & Wine -julkaisun toimittaja Khushbu Shah Twitterissä.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Tuotelanseeraus sai myös monilta muilta naisilta täydellisen tyrmäyksen.
– Voi luoja, tämä saa minut todella vihaiseksi. He ovat yrittäneet tätä roskaa myös oluiden kanssa. Joka kerta se on mennyt pahasti pieleen, oikeutetusti, kirjoittaa ruokakirjailija Melissa Cole.
– Olemmeko palanneet 50-luvulle? Naiset eivät tarvitse “naisellisia” alkoholijuomia, jotka vihjailevat höyhenistä ja terälehdistä sekä sisältävät vain puolet normaalin vodkan alkoholipitoisuudesta, kommentoi puolestaan käyttäjä Michelanna.
Näin yhtiö vastaa
Lanseerauksen kirvoittaman keskustelun seurauksena Bacardi Limited päätyi kommentoimaan markkinointiaan.
– Juomiamme kehittelevä tiedenainen Shelley Menze halusi uudelleenmääritellä juomiskokemuksen emännöidessään illanviettoa ystävilleen. Intohimoprojektina alkanut tuotekehittely johti uniikin brändin luomiseen, joka vastaa laajempaan kysyntään koskien vähäkalorisia ja vähäalkoholisia juomia, yhtiöstä kerrotaan.
– Olemme tietoisia keskustelusta, joka koskee sukupuolittunutta kieltä markkinoinnissamme. Emme ole siitä ylpeitä, mutta olemme ylpeitä naisista, jotka loivat tuotteen – he ovat alallamme valitettavasti harvinaisuus. Olemme myös ylpeitä tuotteesta, joka maistuu mahtavalta, yritys päättää.
Lähteet: Metro UK, Twitter/Khushbu Shah
***
Videolla keskustellaan juomistottumuksista. Huomenta Suomen vieraana Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen ja Samuil Angelov.
Aiheeseen liittyvää:
Makuja-videot
Parhaat ruokaohjelmat
-
Kaappaus keittiössä
Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!
Suosituimmat reseptit
-
Kaalilaatikko – Pirjon paras resepti, johon sinäkin rakastut
-
Itkukana – Hanna Gullichsenin helppo arkiruoka
-
Henri Alénin italialainen tonnikala-papusalaatti eli insalata fagioli e tonno
-
Avokadopasta à la Alexander Gullichsen
-
Uunijuurekset Kari Aihisen tapaan
-
Vappu Pimiän yön yli -sämpylät
-
Vappu Pimiän saaristolaisleipä
-
Parhaat lihapullat – Kari Aihinen paljastaa helpon luotto-ohjeensa
-
Marry Me -kana – paras broilerikastike puolessa tunnissa
-
Kaalilaatikko Kari Aihisen tapaan eli "päivitetty kaalilaatikko"