Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Bacardi lanseerasi laimean "naisten vodkan" ja sai niskaansa viharyöpyn – näin yritys kommentoi

bacardi
Shutterstock
Julkaistu 20.07.2020 20:02

Jenna Lakka

jenna.lakka@mtv.fi

Bacardi Limited lanseerasi uuden tuotekokoelman, jonka juomien markkinoidaan olevan suunniteltu ”naisilta naisille”. Uudet tuotteet saivat sosiaalisessa mediassa jäätävän vastaanoton. Aiheesta kertoo Metro UK.

Tuotekokoelman nimi on Plume & Petal, suomennettuna Höyhen & Terälehti. Siihen kuuluu kolme eri makuista vodkaa – persikka, kurkku ja sitruuna. Juomat sisältävät puolet vähemmän alkoholia kuin normaali vodka.

Tuotteet ovat lanseerattu toistaiseksi vain Yhdysvalloissa, jossa niiden on tarkoitus tulla myyntiin elokuussa.

Toimittajille lähetetyssä markkinointimateriaalissa tuotekokoelman kerrotaan olevan suunniteltu ”naisilta naisille”. Materiaalin mukaan se on tarkoitettu moderneille naisille, nautittavaksi toisten naisen seurassa. Inspiraationsa tuote on saanut kylpylämaailmasta.

Markkinoinnille täystyrmäys

Kaikki materiaalin saaneet toimittajat eivät ilahtuneet Bacardi Limitedin tavasta markkinoida tuotetta. Sen kritisoidaan muun muassa vahvistavan sukupuoliin kohdistuvia stereotypioita.

– Juuri se mitä tarvitsin vuonna 2020! Sukupuolitettuja juomia, jotka sisältävät vain puolet normaalista alkoholipitoisuudesta, tylyttää Food & Wine -julkaisun toimittaja Khushbu Shah Twitterissä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Tuotelanseeraus sai myös monilta muilta naisilta täydellisen tyrmäyksen.

– Voi luoja, tämä saa minut todella vihaiseksi. He ovat yrittäneet tätä roskaa myös oluiden kanssa. Joka kerta se on mennyt pahasti pieleen, oikeutetusti, kirjoittaa ruokakirjailija Melissa Cole.

– Olemmeko palanneet 50-luvulle? Naiset eivät tarvitse “naisellisia” alkoholijuomia, jotka vihjailevat höyhenistä ja terälehdistä sekä sisältävät vain puolet normaalin vodkan alkoholipitoisuudesta, kommentoi puolestaan käyttäjä Michelanna.

Näin yhtiö vastaa

Lanseerauksen kirvoittaman keskustelun seurauksena Bacardi Limited päätyi kommentoimaan markkinointiaan.

– Juomiamme kehittelevä tiedenainen Shelley Menze halusi uudelleenmääritellä juomiskokemuksen emännöidessään illanviettoa ystävilleen. Intohimoprojektina alkanut tuotekehittely johti uniikin brändin luomiseen, joka vastaa laajempaan kysyntään koskien vähäkalorisia ja vähäalkoholisia juomia, yhtiöstä kerrotaan.

– Olemme tietoisia keskustelusta, joka koskee sukupuolittunutta kieltä markkinoinnissamme. Emme ole siitä ylpeitä, mutta olemme ylpeitä naisista, jotka loivat tuotteen – he ovat alallamme valitettavasti harvinaisuus. Olemme myös ylpeitä tuotteesta, joka maistuu mahtavalta, yritys päättää.

LUE MYÖS: Tässä on maailman suosituin cocktail – oletko koskaan maistanut legendaarista drinkkiä?

Lue kaikki lifestyle-artikkelit

Lähteet: Metro UK, Twitter/Khushbu Shah

***

Videolla keskustellaan juomistottumuksista. Huomenta Suomen vieraana Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen ja Samuil Angelov.

9:08img

Tuoreimmat aiheesta

Juomat