Huomenta Suomessa vierailleet Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen ja päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto kertoivat suomalaisten kesän juomasuosikeista.
Kesä on Suomessa kiistatta alkoholijuomien kulta-aikaa. Kesäkuukaudet näkyvät vahvasti sekä Alkon että päivittäistavarakaupan myynneissä. Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennasen mukaan lomasesonki on piristysruiske erityisesti pikkupaikkakuntien myymälöille.
– Meillä on kahdenlaisia paikkakuntia. Pohjoisen myymälöissä hiihtosesonki on kova. Kesällä myynti painottuu mökkipaikkakuntiin. Jos vertaa jonkun pikkupaikkakunnan myyntiä tammikuuhun, niin se voi jopa tuplaantua tai kolminkertaistua kesällä. Ihan merkittävästä asiasta on kyse, Pennanen kertoi Huomenta Suomessa.
Keskiolut edelleen suosituin – eniten menee monipakkauksia
Päivittäistavarakaupoissa kesä- ja heinäkuu ovat myös kovia myyntikuukausia, mitä tulee panimotuotteisiin. Päivittäistavarakaupan tomitusjohtaja Kari Luoto muistuttaa, että säällä on suuri merkitys myynnissä: 30 asteen helteellä myynti on luonnollisesti kovempaa kuin 14 asteen vesisateessa. Luodon mukaan suomalaiset ostavat edelleen eniten oluiden monipakkauksia.
– Kauppojen hintakilpailu näkyy oluiden monipakkauksissa, joissa myydään suurin osa Suomen oluista. Myös selkeää muutosta on toki tapahtunut ja erikoisoluet, IPAt ja APAt, ovat kasvattaneet suosiotaan. Myös alkoholiton olut kasvanut tuoteryhmänä, mutta laajassa kuvassa sen myynti on edelleen pientä.
Alkoholilainmuutoksen myötä päivittäistavarakauppoihin saatiin myyntiin myös vahvemmat, maksimissaan 5,5-prosenttiset panimotuotteet. Ennen muutosta maalailtiin uhkakuvia siitä, että suomalaiset hylkäisivät nyt keskioluen ja siirtyisivät vahvempiin tuotteisiin, mikä tarkoittaisi lisääntyviä terveysongelmia. Näin ei kuitenkaan Luodon mukaan käynyt.
– Vaikka alkoholilainmuutos tuli ja puhuttiin, etä nyt kaikki suomalaiset rupeavat juomaan sitä vahvempaa olutta, niin edellee se keskiolut on se ylivoimainen suosikki. Noin 90 prosenttia suomalaisten juomasta oluesta on keskiolutta. Ei se kuluttaja katso sitä prosenttia, Luoto summasi Huomenta Suomessa.