Miten kovat helteet ovat näkyneet elintarviketeollisuudessa? Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkola sekä Keskon asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar kertoivat suomalaisten ostajien käyttäytymisestä Huomenta Suomen lähetyksessä.
Helle vaikuttaa Timo Mikkolan mukaan totta kai kaikkiin panimojuomiin, mutta kun helle jatkuu pitkään, eniten myynti kasvaa alkoholittomien juomien osalta.
– Vesiä, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia ja alkoholitonta olutta menee enemmän kuin normaalisti, Mikkola kertoo.
POIMI TALTEEN VINKIT: Unohda jäätelö ja kylmät juomat! Näin helteellä kannattaisi oikeasti syödä
Juomien kasvanut menekki tuo Mikkolan mukaan haasteita muun muassa pakkausmateriaalien saatavuuden suhteen.
– Jakelu toimii hyvin, mutta kun tilauksia tulee samalle päivälle paljon, jopa kaksi kertaa enemmän kuin normaalina kiireisenä heinäkuun päivänä, niin kyllä se tuottaa ongelmia.
" Kesä, Suomi ja grillaus kuuluvat yhteen"
Jos kesä näkyy juomien myynnin kasvuna, näkyykö se suomalaisten ostoskoreissa? Keskon asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungarin mukaan ruoan kulutus pysyy suunnilleen samankaltaisena, mutta ostoskorin sisältö monipuolistuu.
– Kesä, Suomi ja grillaus kuuluvat yhteen, Junger toteaa.
Kesällä nautitaan paikallisia tuotteita, uusia perunoita, grillikalaa, kasviksia ja totta kai jäätelöä.
– Raakamakkaroiden tarjonta on monipuolistunut ja ne kasvaa kuusinkertaisesti tällä hetkellä, Junger kertoo.