Panimoliiton jäsenyritysten myynti kasvoi alkuvuodesta lähes kolme prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Panimoliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen kertoi MTV Uutiset Livessä, millaiset juomat ovat nyt suomalaisten suosiossa.
MTV Uutiset Live otti selvää, mitä juoma-alalle oikein kuuluu Suomessa koronapandemian jälkeen. Mitä panimotuotteet oikeastaan ovat? Juomakysymyksiin oli vastaamassa lähetyksessä Panimoliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
– Panimotuotteiksi lasketaan olut, siideri, lonkero…lonkeroihin kuuluvat myös niin sanotut ready-to-drink -juomat, eli esimerkiksi hard seltzerit. Sitten siellä on myös isona ryhmänä virvoitusjuomat ja vedet.
"Jouduimme koronakurimukseen"
Loikkasen mukaan korona-aika oli haastavaa panimoalalle ja ongelmat näkyivät erityisesti ravintolamyynnissä.
– Jouduimme koronakurimukseen. Toki suomalaiset ostavat hyvin paljon kaupoista juomia. Pääasiallinen myynti siirtyi ravintoloista kauppoihin.
Korona-aikana esimerkiksi oluen ravintolamyynnin osuus oli vain yhdeksän prosenttia kaikesta myydystä oluesta. Se on Loikkasen mukaan todella vähän. Positiivisena asiana Loikkanen pitää sitä, että korona-aikana Viron juomatuonti väheni. Toisaalta monet innostuivat tilaamaan juomia verkosta.
Mitkä sitten ovat suomalaisten suosikkipanimojuomia tällä hetkellä? Loikkanen kertoo, että yksi juomakategoria on edelleen ”litramääräisesti ylivoimaisesti suurin”.