Suomalaiset rakastavat leipää ja koronan aikana sen suosio on vain kasvanut. Nyt leipomoyritys Vaasan kertoo ilouutisia tumman ruisleivän ystäville ja kertoo palauttavansa myyntiin "harvinaisen herkun".
MTV Uutiset kertoi viime kesänä Liperin Myllyn tuhoisasta tulipalosta, joka tuhosi yrityksen kaikki tuotantotilat.
– Ei sitä voi uskoa todeksi, että miten tällaista voi tapahtua. Hillitön voimattomuus iskee, kun ei voi tehdä asialle yhtään mitään, Myllyn yrittäjä Anne Vänskä kertoi MTV Uutisille viime kesäkuussa.
Lue lisää: Yrittäjä ei uskonut silmiään, kun näki valtavien liekkien tuhoavan yli satavuotiaan Liperin myllyn – Anne Vänskä heräsi yöllä järkyttävään puheluun: "Tärisin puolisokissa"
Tulipalon seurauksena Liperin Myllyn toiminta toistaiseksi päättyi. Tämä tarkoitti huonoja uutisia myös joillekin suomalaiselle elintarvikkeelle, joihin käytettiin Liperin Myllyn jauhoja.
Vaasanin myynnistä poistunut leipä palaa myyntiin
Yksi tulipalon vuoksi kärsineistä tuotteista oli Vaasan Ruispalat Tumma Herkku -leipä. Suositun palaruisleivän leivonta jouduttiin tilapäisesti lopettamaan Liperin myllyä kesällä 2020 kohdanneen tulipalon vuoksi. Nyt Vaasan kertoo kuitenkin ilouutisia leivän ystäville: tuote on saatu palautettua valikoimiin.
– Kotimaisen rukiin perinteikäs riihittäminen on saatu Liperissä taas käyntiin ja omintakeisen ruisleivän leivonta voi jatkua, Vaasanilta tiedotetaan.
Tumman ruisleivän maku syntyy leppäsavustetusta riihirukiista ja Suomen suosituimman leivän, Vaasanin ruispalojen taikinajuuresta. Leivässä käytetty Liperin kotipellon vilja riihitetään edelleen yli 100-vuotiaassa riihessä perinteisin keinoin.
– Havahduimme leivän yllättävän poisjäännin ja siitä syntyneen kuluttajapalautevyöryn myötä siihen, että riihisavustetulla rukiilla on todella intohimoisia ystäviä. Onneksi Liperissä pystyttiin onnettomuudesta huolimatta nyt jatkamaan ainutlaatuisen raaka-aineen tuottamista ja saimme leivonnan taas käyntiin, kertoo ruisleipien tuoteryhmäpäällikkö Ilkka Räisänen Vaasanilta.
Leivän savuinen maku syntyy perinteisestä riihitetystä ja vasaramyllyllä jauhetusta rukiista. Myllyn tulipalon jälkeen leivän valmistamista olisi voitu jatka vain keinotekoisin savuaromein, mutta näin ei haluttu leipomossa toimia.
– Työlästä raaka-ainetta tarvitaan meidän leivontamäärillämme paljon ja harvinaisen riihirukiin saatavuus on haastava varmistaa. Vaikka tarjolla olisi ollut myös keinotekoisia savun aromeita, halusimme pysyä juurillamme ja tehdä leivän edelleen perinteisin keinoin ilman lisäaineita. Riihityksellä on Suomessa vuosisataiset perinteet ja näin omalta osaltamme puolustamme leipäkulttuurimme säilymistä monipuolisena.
Vaasanin mukaan viljaa on vuosisatojen ajan riihitetty erityisesti Suomessa, jossa viljan kuivattamisella ja sen mahdollistamalla varastoinnilla on ollut erityistä merkitystä. Varmuusvarastot ovat olleet tärkeitä katovuosien ja sotienkin vuoksi ja riihitetty vilja säilyi hyvin.
Suomalaiset rakastavat leipää ja nyt erityisesti ohuita ruisleipiä
K-ryhmän marraskuisessa trendikatsaustilaisuudessa kävi ilmi, että leivän suosio Suomessa on edelleen vankkaa. Leipätiedotus ry:n mukaan suomalaiset syövät vuosittain reilut 40 kiloa leipää henkeä kohden. Tästä lähes puolet on täysjyväistä runsaskuituista ruisleipää ja vaaleasta leivästäkin lähes kaikki on runsaskuituista tai kuitupitoista kaura- tai sekaleipää.
Korona on vähentänyt leivän menekkiä suurtalouskeittiöihin, mutta kotiin ostetaan sen sijaan leipää entistä enemmän. Etenkin vaaleaa ruokaleipää ostetaan nyt kaupasta ja sen myynti on kasvanut vuoden 2019 tasosta noin 1,6 miljoonaa kiloa. Tumman leivän myynnin kasvu on ollut vähittäiskaupassa tasaisempaa sen kasvaessa vajaalla puolella miljoonalla kilolla.
K-ryhmässä on kuitenkin huomattu erityisesti yhden leipätuotteen kasvava suosio: ruisleivän ja erityisesti ohuempien ruisleipäviipaleiden menekki on nyt kovaa.
– Ohennettu ruisleipä on käsittämättömän nerokas innovaatio, ja sillä on mittava suosio, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoi viime marraskuussa.
Lue lisää: Ostatko sinäkin? K-kaupoissa yksi selkeä leipähitti tällä hetkellä: "Nerokas innovaatio, mittava suosio"
Testaa kotona lämppärit:
1:00