Huippukokki Akseli Herlevi sai sosiaalisessa mediassa viikonloppuna aikaan keskustelua ruokahävikistä kritisoimalla Stockmannin toimintatapoja. Stockmann kertoi Makuja.fi:lle oman näkemyksensä tilanteesta.
Akseli Herlevi kauhisteli viikonloppuna sitä, kun Helsingin keskustan Stockmannin vihannesosastolla heitettiin pois tuotteita, jotka eivät hänen mukaansa näyttäneet pilaantuneilta.
Stockmannin Herkun myyntipäällikkö Milli Teivaala kommentoi Makuja.fi:lle keskustelua, jonka Akseli Herlevin päivitys sai aikaan sosiaalisessa mediassa. Herlevin kuvaamaan roskakoriin heitetyt tuotteet olisivat joutuneet roskikseen myös Teivaalan käsissä.
– Kyllähän siinä oli päällimmäisenä ihan selkeästi ihan kellertävää, kuivunutta ruohosipulia ja kyllä se olisi mennyt minunkin käsissäni roskikseen, Teivaala kertoo Makuja.fi:lle.
"Syötäväksi kelpaava" voi olla eri asia kuin "myyntiin kelpaava"
Teivaala pitää sitä hyvänä asiana, että hävikin määrästä keskustellaan. Asia on tapetilla usein myös ruokakaupan työntekijöiden kanssa, sillä jokainen myyjä joutuu itse arvioimaan sitä, millaiset tuotteet kuuluvat hyllyyn, ja millaiset tuotteet joudutaan heittämään pois.
– Se arviointi on hyvin pitkälle aistinvaraista silloin, kun puhutaan tuotteista, joissa ei tule päivämäärä vastaan, Teivaala muistuttaa.
– Kyllä me todella tarkasti pyrimme katsomaan sitä, että mikä meillä menee biojätteeseen, Teivaala jatkaa.
Ruokaa lahjoitetaan myös hyväntekeväisyyteen
Se, että suomalaisissa ruokakaupoissa pakataan sivuun hieman nahistuneita tuotteita, jotka kelpaisivat selvästi ruoaksi, ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, että erä olisi joutumassa jätteiden joukkoon.
– Teemme myös paljon yhteistyötä kaikenlaisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, joille lahjoitamme sellaista syötäväksi vielä kelpaavaa, muttei myyntiin kelpaavaa tuotetta, Teivaala toteaa.
– Meiltä haetaan joka päivä tuoretuotteita, jotka menevät hyväntekeväisyyteen, Teivaala painottaa.
Ajatus siitä, että kaikki mitenkään syötäväksi kelpaavat raaka-aineet tulisi hyödynnettyä, on monelle tänä päivänä mieluisa. Teivaala toteaa, että tämä ajattelumalli ei kuitenkaan aina heijastu käytäntöön, ja hyllyyn jäävät lähes poikkeuksetta tuotteet, joissa saattaa olla pieniä kauneusvirheitä.
– Jos hyllyssä on vähän nahistunut salaatti ja ihan hyvä salaatti, niin ihmisluonto lienee sellainen, että käsi käy kiinni siihen hyvännäköiseen kerään helpommin.
Toimiiko "Stockan mummojen taktiikka" vihanneksien punnitsemisessa? Katso video!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.