Hedelmä- ja vihannesosastolla, eli hevi-osastolla on ruokakaupassa erityisen vaikea arvioida, milloin tietty yksittäinen tuote on vielä myyntiin kelpaava. Makuja.fi otti selvää, millaisin kriteerein näitä tuotteita poistetaan myynnistä Helsingin keskustan Stockmannilla.
Stockmannin Herkun myyntipäällikkö Milli Teivaala kertoi Makuja.fi:n haastattelussa kriteereistä, joiden perusteella vihannes- ja hedelmätiskit pidetään siisteinä. Millä perusteella tuotteita poistetaan hedelmä- ja vihannesosastolla myynnistä?
TIESITKÖ? Hedelmä- ja vihannesosastosta käytetään vakiintuneesti nimeä hevi-osasto. Sana on myös alan ammattilaisilla käytössä.
– Se on hyvin vaihtelevaa tuotekohtaisesti. Esimerkiksi salaatit ovat todella herkkiä lämmönvaihteluille ja muille tekijöille, eli jos ne ovat liian kylmässä, niin silloin salaatit lähtevät jäätymään. Silloin salaatti ei ole enää kovin houkuttelevan näköinen – eikä myöskään kovin houkuttelevan makuinen, Teivaala kertoo.
– Jotkut hedelmät saattavat saada todella helposti kolhuja, jolloin ne lähtevät todella nopeasti tummumaan, Teivaala jatkaa.
Tuotteiden laatu määritellään aistinvaraisesti
Kun tuotteisiin ei ole merkittyä viimeistä käyttöpäivää tai parasta ennen -päiväystä, jää yksittäisen myyjän arvioitavaksi, milloin tuote joudutaan poistamaan myynnistä. Sen määritteleminen, milloin tuote on myyntiin kelpaava ja milloin ei, asettaa haasteita ruokakaupoille.
– Ne ovat hyvin pitkälle aistinvaraisia, näköön ja hajuun perustuvia kriteerejä, Teivaala toteaa.
– Se on tietysti myyjän ammattitaitoa, että osaa erottaa hyvän ja huonon laadun toisistaan. Se on hyvin yksilöstä riippuva asia, Teivaala sanoo.
Yksi tärkeimmistä säännöistä myyjien perehdyttämisessä on se, ettei myyntikelpoista tavaraa heitetä pois.
– Pyrimme perehdyttämisessä pitämään hyvin tarkasti siitä kiinni, että meidän myyjillämme olisi samanlaiset standardit. Seuraamme hyvin tarkasti tätä. Myyntikelpoista tavaraa ei heitetä kyllä missään nimessä roskikseen, Teivaala toteaa.
Kuluvan vuoden aikana Stockmann Herkut ovat tiivistäneet yhteistyötään hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa. Tavoitteena on, että yhä suurempi osa myyntiin kelpaamattomista tuotteista saataisiin hyötykäyttöön.
– Ei ole mitenkään meidän intressimme heittää pois hyväkuntoista tavaraa, jos joku on sen täältä halukas tulemaan hakemaan, Teivaala toteaa.