Sinikeltainen huonekalujätti on tuttu ympäri maailmaa. Kuluttajille mieleen nousevat ensimmäisenä itsekoottava,t mutta budjettiin mahtuvat huonekalut sekä ruotsalaiset lihapullat. Nyt ketju harkitsee tavarataloista kokonaan erillisen ravintolaketjun perustamista.
Sisustustavaratalojen ravintoloiden verrattain huokeat kotiruoka-annokset on suunniteltu pitämään asiakkaat tyytyväisinä usein pitkiksi venähtävillä ostosreissuilla. Nyt Ikea on kuitenkin havahtunut siihen, kuinka suuri osa ihmistä saapuu kauppaan pelkästään aterioidakseen.
– Kuulostaa oudolta, mutta emme ole oikein aiemmin tajunneet, kuinka suosittua annoksemme todella ovat. Olemme kuitenkin vertailleet myyntejämme muiden ravintola-alan toimijoiden lukujen kanssa ja ymmärtäneet ettei myyntimme olekaan mitenkään ihan pientä, Ikea Foodin johtaja Michael La Cour kertoo The Telegraph -lehdelle.
Lihapullia on alettu myymään alun perin hyvästä syystä
Ketjun strategiana on ollut ruokkia asiakkaitaan shoppailun lomassa, sillä silloin nämä pysyvät tyytyväisempinä, viipyvät pitempään ja tekevät todennäköisemmin välittömiä ostopäätöksiä. Nyt tilastot kuitenkin paljastavat, että jopa 30 prosentilla ravintoloiden asiakkaista ei ole aikomustakaan vierailla itse huonekaluosaston puolella.
La Cour visioi, että tulevaisuudessa yritys voisi panostaa vielä enemmän maineikkaan kotiruokansa myyntiin.
– Toivon, että asiakkaat sanoisivat muutaman vuoden kuluttua ”Ikea on loisto paikka syödä ja tiesittekö, että sieltä saa myös huonekaluja?”.
Yritys on järjestänyt aiemmin pop-up-ravintolatempauksia. Se, milloin Ikea-ravintoloita ilmestyy pysyvästi suomalaiseen katukuvaan, jää kuitenkin vielä nähtäväksi.
Lähde: The Telegraph
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.