Kaksi suomalaiskauppaa kääri viime vuonna 2,5 miljoonan euron tilin yhdellä tuotteella – näin pienet ruokailmiöt kasvavat koko kansan hiteiksi
Miten yksittäisestä tuotteesta kasvaa koko kansan hitti ruokakaupoissa? Näin ruokailmiöt vaikuttavat ruokakauppojen valikoimiin – ja ruokakaupat ruokailmiöiden popularisointiin.
Videolla nerokas kikka "pikasushiin" – testaa Beachousekitchen-blogin Helin vinkki!
MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin torstaina faktoja hypermarkettien historiasta Suomessa. Kesko kertasi torstaina järjestetyssä mediatilaisuudessa 50 vuotta täyttävän K-Citymarket-ketjun historiaa ja suuntasi katsettaan myös tulevaisuuteen.
– Kauppa on kulkenut ajan mukana. Semmoisiakin vaiheita on matkan varrelle sattunut, että on sekä Suomessa että kansainvälisesti mietitty hypermarketien tulevaisuutta. Tänä päivänä kuitenkin rooli on vahva ja tulevaisuus näyttää hyvältä, K-Citymarket -ketjun johtaja Ari Sääksmäki summasi.
Ruokailmiöstä "koko kansan juttu": Näin sushin suosio räjähti
Kauppaketjuilla on ollut oma osansa myös ruokakulttuurin muodostumisessa Suomessa. Monia ruokailmiöitä on Sääksämäen mukaan popularisoitu nimenomaan ruokakaupoissa. Tästä hyvänä esimerkkinä on nykypäivän jättimäinen ruokailmiö Suomessa, eli sushi.
– Se lähti yhdestä kaupasta liikkeelle ja nyt sushia tarjotaan kaikissa Citymarketissa jossain muodossa. Eniten myydään Järvenpään ja Kupittaan myymälöissä –noin 2,5 miljoonaa euroa oli molempien sushipisteiden myynti viime vuonna. Tämä on sitä popularisointia.
Sääksmäki muistuttaa, että ruokakaupassa suosioon nousseet tuotteet ja ilmiöt heijastuvat myös muualle. Esimerkiksi sushiravintoloiden määrä on kasvanut samalla, kun sushin suosio on räjähtänyt ruokakaupoissa.
Kesko on aikanaan esitellyt monia muitakin nykypäivän vakioelintarvikkeita suomalaisille ensimmäisten joukossa. K-kauppojen kautta suomalaisille ovat tulleet tutuiksi niin Costa Rica -kahvi, Pirkka-vaipat kuin talvellakin kypsät banaanit.
Myös S-ryhmä on aiemmin kertonut sushin suosion kasvaneen huimasti ketjun myymälöissä. Viime vuonna sushin myynti peräti kymmenkertaistui edellisvuoteen verrattuna.
Noin 60 prosenttia elintarvikkeista ketjuvalikoimaa ja 40 prosenttia paikallista valikoimaa
Kauppaketjut pyrkivät pysymään ajan hermoilla seuraamalla pinnan alla kyteviä ruokailmiöitä. Kaikenlainen myyntidata on hyödyksi, mutta pelkästään sillä ei kuitenkaan täysin pystytä ennustamaan tulevaa.
– Data ei kerro kaikkea, pitää olla ymmärrystä trendeistä. Kaupan rooli on popularisoida ruokailmiöt ja tehdä niistä kaikelle kansalle saavutettavia.
Tästä esimerkkinä ovat muun muassa blogeissa ja sosiaalisessa mediassa suureen suosioon yhtäkkiä nousevat reseptit. Jos ihmiset innostuvat avokado- tai uunifetapastasta, kauppojen on nopeasti reagoitava raaka-aineiden yhtäkkisesti kasvavaan kysyntään.
Nopean reagoinnin lisäksi monet tuotevalinnat perustuvat kuitenkin "myyntidatan hiljaisiin signaaleihin". Sääksmäen mukaan K-Citymarketeissa elintarviketuotevalikoimat ovat noin 60-prosenttisesti yhtenäistä ketjuvalikoimaa ja 40-prosenttisesti paikallista valikoimaa. Kauppiaat ovat siis avainasemassa, kun mietitään, miten ruokailmiöihin reagoidaan ja tuotteet nostetaan esille.
Aiheeseen liittyvää:
Makuja-videot
Parhaat ruokaohjelmat
-
MasterChef Suomi
MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.
Suosituimmat reseptit
-
Kaalilaatikko – Pirjon paras resepti, johon sinäkin rakastut
-
Itkukana – Hanna Gullichsenin helppo arkiruoka
-
Avokadopasta à la Alexander Gullichsen
-
Henri Alénin italialainen tonnikala-papusalaatti eli insalata fagioli e tonno
-
Uunijuurekset Kari Aihisen tapaan
-
Vappu Pimiän yön yli -sämpylät
-
Vappu Pimiän saaristolaisleipä
-
Parhaat lihapullat – Kari Aihinen paljastaa helpon luotto-ohjeensa
-
Lohta toscanalaiseen tapaan – Hanna Sumarin vartissa valmistuva hittiruoka
-
Kaalilaatikko Kari Aihisen tapaan eli "päivitetty kaalilaatikko"