Kuvaatko aina tilaamasi ruoka-annoksen sosiaaliseen mediaan? Tai kivan yksityiskohdan ravintolassa? Annoksesi ja ravintolan sisustus on saatettu suunnitella juuri sitä tarkoitusta varten.
Journalisti George Reynolds keskusteli BBC:n Radio 4 -kanavalla siitä, miten Instagram on muuttanut ruokailutottumuksiamme ja ravintoloiden toimintaa. Myös suomalainen huippukokki Matti Jämsen on kommentoinut sitä, miten hänen Sesonki Gasto Barissaan on kiinnitetty huomiota siihen, että sieltä saa hyviä ”vessaselfieitä”.
Lue myös: Ainutlaatuisen konseptin takana oleva huippukokki ihmettelee: Miksi tällaisia ravintoloita ei ole Suomessa enemmän?
”Jos tuo olisi enemmän pinkki, se näyttäisi paremmalta kuvissa"
Ohjaako Instagram ja se, että voit julkaista sinne upean ruokakuvan tilauskäyttäytymistäsi? Ainakin se ohjaa ravintoloiden toimintaa, sillä ruoka-annoksia laaditaan niin, että ne näyttäisivät mahdollisimman houkuttelevilta kuvissa.
Lontoossa sijaitsevan Wild Food Cafen perustaja Aiste Gazdar, kertoo Reynoldsille, että hän ajattelee melko paljonkin Instagramia ruokia suunnitellessa.
– Kun kokkimme valmistavat uusia annoksia, saatan käydä kommentoimassa, että jos tuo olisi enemmän pinkki, se näyttäisi paremmalta kuvissa, Gazdar kertoo.
Kokki Henri Alén kertoo tulevaisuuden ruokatottumuksista. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.
13:00
Reynolds uskoo, että tällainen toiminta tulee tulevaisuudessa vain lisääntymään.
– Uskon, että tulevaisuudessa suunnitellaan kokonaisia menuja pelkästään Instagramia varten, Reynolds pohtii.
Ravintola Instagramin mieleen
On myös yleistymässä, että ravintoloita suunnitellaan ja sisustetaan Instagram mielessä. Suunnittelussa huomioidaan esimerkiksi oikeanlainen valaistus, latauspisteet pöydissä, sekä sisustuselementit, joita ihmiset haluavat kuvata, kuten hieno peili tai tyylikäs tapetti.
Yllä olevassa kuvassa Sesonki Gastro Barin wc-tilat. Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Satsaus kannattaa ravintoloille, koska ensinnäkin saat hyvän näköisen ravintolan ja toisaalta ilmaista mainosta, kun ihmiset jakavat kuvia Instagramissa ja muualla sosiaalisessa mediassa.
Lähimmät esimerkit asiasta löytyvät Suomesta. Matti Jämsen on sanonut, että hänen Järvenpäässä sijaitsevan Sesonki Gastro Barin vessat on esimerkiksi suunniteltu niin hienoiksi, että ihmiset ottaisivat siellä kuvia ja jakaisivat sitten taas somessa.
Annosten kuvattavuuteen on kiinnitetty huomiota myös helsinkiläisessä Passio -ravintolassa.
– Kyllä olemme miettineet annosten kuvattavuutta, ja mielestä olemme onnistuneet siinä hyvin. Ihan hyvän määrän ihmiset kuvaavat annoksia Instagramiin ja someen ylipäätään. Mutta kuvia saisi olla enemmänkin, se on loppumaton tarina, mihin ne kantavat, ravintoloitsija Jussi Hukkanen kommentoi asiaa Makuja.fi:lle aiemmin keväällä.
Lähde: BBC Radio 4