Ravintola-ala painii nyt monenlaisten ongelmien kanssa koronasuositusten ja -rajoitusten vuoksi. Miten tavallinen kuluttaja voisi auttaa ja tukea ravintoloita?
Videolla: Jyrki Sukula kommentoi mahdollisia ravintolarajoitusten tiukennuksia: "Käsittämätön ajatus"
Kiristyvät koronasuositukset piinaavat ravintola-alaa, jossa painitaan jo valmiiksi pandemiatilanteen aiheuttamien ongelmien kanssa. Viranomaisten paikoin epäselvä viestintä siitä, voiko ruokaravintoloissa käydä vai ei, vaikeuttaa tilannetta entisestään.
Kokki ja ravintoloitsija Henri Alén summasikin viime syyskuussa Helsingin Sanomille monen ravintolan haastavan tilanteen yhteen lauseeseen:
– Joka kerta kun ministeri avaa suunsa, meiltä peruuntuu iso joukko varauksia, Alén totesi.
Lue myös: Hans Välimäki tulistui Aino-Kaisa Pekosen "käsittämättömistä" ravintolapuheista – nyt ministeri loiventaa kohukommenttiaan: "Kyllä ravintoloissa voi olla"
Helmikuussa pienimuotoisen kohun nostatti muun muassa sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekosen ravintolalausunto Ylen televisiolähetyksessä. Monet ravintoloitsijat ovatkin sitä mieltä, että suomalaisilta kaivataan nyt myös oman järjen käyttöä ristiriitaisten lausuntojen keskellä.
– Peräänkuulutan tervettä järkeä miettiä, pitääkö arvossaan ministereiden sellaisia kommentteja, joissa kehotetaan olemaan menemättä ravintolaan, sanoo Naughty BRGR -ketjun perustaja, kokki Akseli Herlevi.
Koronatilanne on ajanut monet ravintolat talousvaikeuksiin ja konkursseja on jo nähty. Ovensa sulki helmikuussa muun muassa ikoninen helsinkiläisravintola Juuri sekä ylistäviä arvioita kerännyt, Kalliossa sijaitseva ravintola Kolmon3n.
Miten suomalaiset sitten voisivat nyt tukea ravintoloita hankalassa tilanteessa? Kysyimme asiaa ravintoloitsijoilta itseltään.
1. Käytä ravintolapalveluita myös arkisin
Vallitsevassa koronatilanteessa on havaittavissa yksi huolestuttava ilmiö: ihmiset käyttävät ravintolapalveluita lähinnä viikonloppuisin. Helsinkiläisravintola Oran keittiömestari Sasu Laukkonen kertoo jutelleensa monen alan kollegansa kanssa ja kaikki ovat yhtä mieltä yhdestä asiasta:
– Alkuviikko on ihan katastrofi. Maanantaista torstaisin ostetaan ihan minimimäärä mitään, mutta perjantaisin ja lauantaisin "kaikki haluaa kaiken". Silloin tehdään kaikki myynti, Laukkonen sanoo.
Saman ilmiön on huomannut myös ravintola Passion Jussi Hukkanen.
– Sama tilanne on meillä. Asiakaskunnasta puuttuvat ne tukevimmat, eli turistit ja firmat. Omalla rahalla maksavat asiakkaat käyttävät ravintolapalveluita vain lähinnä viikonloppuisin. Onneksi kotiinkuljetuspalvelumme on vähän tasoittanut tilannetta ja myynti lähtenyt ihan mukavasti raksuttamaan myös keskiviikkoisin ja torstaisin.
2. Osta lahjakortti lempiravintolaasi
Jos sinusta tuntuu, että et juuri nyt halua tai pysty käyttämään ravintolapalveluita syystä tai toisesta, yksi vaihtoehto on tukea lempiravintolaa ostamalla sinne lahjakortti. Viime marraskuussa Helsingissä järjestettiin aiheeseen liittyen ennennäkemätön kampanja. Ravintoloitsijoiden perustama Raising HEL -liike kokosi yhteen Helsingin huippuravintolat ja toteutti kunnianhimoisen lahjakorttikampanjan. Sen tavoitteena oli innostaa jokainen pääkaupunkiseutulainen ostamaan ravintolalahjakortti.
Yksi Raising HEL -liikkeen perustajista, The Cockin ja Madonnan ravintoloitsija Ville Relander kertoo MTV:lle, että lahjakorttikampanja oli todella onnistunut.
– Uskon, että ihmisit pitivät siitä, että ravintoloitsijat tekivät yhteistyötä ja henki oli positiivinen valittamisen sijaan. Lisäksi kaupunki osallistui, mitä arvostettiin. Osallistuminen ei maksanut ravintoloille mitään. Useat osallistuvat ravintolat, mukaan lähti siis yli sata ravintolaa, ovat kertoneet, että lahjakorttien myynti monikerataistui ellei jopa kymmenkertaistunut. Uusitaan tämä ehdottomasti ensi jouluna ja toki lahjakorttikaupat ovat koko ajan auki.
3. Muista myös käyttää lahjakortti – raha siirtyy monelle ravintolalle vasta sitten
Ravintoloitsija Ville Relander muistuttaa ravintolalahjakortin ostajia myös niiden käyttämisestä.
– Lahjakorttien ostaminen on kaikin puolin mukava tapa, ja kun niitä on myyty paljon varmasti kautta Suomen, niin kannustaisin ihmisiä myös käyttämään niitä mahdollisimman pian, kun kriisi on vielä päällä. Monet ravintolat saavat lahjakorteista rahat vasta, kun niitä käytetään. Siihen asti summa odottaa jossain toisella tilillä, ainakin meillä.
4. Jos et mene paikan päälle ravintolaan, hae take awayna tai tilaa kotiinkuljetuksella
Ravintoloissa paikan päällä syöminen ei ole, ainakaan tämän jutun kirjoitushetkellä, kiellettyä. Ruokaravintoloissa pidetään yleisesti hyvää huolta hygieniasta, turvavälit huomioidaan ja henkilökunnalla on käytössään kasvomaskit. Erityisesti alkuviikon arkipäivinä ravintoloissa on nyt todistetusti väljää, joten monessa ravintolassa voi maalaisjärkeä käyttäen käydä syömässä.
Jos paikan päällä syöminen ei kuitenkaan ole vaihtoehto, muista hyödyntää eri ravintoloiden take away -mahdollisuutta tai tilata ruokaa kotiinkuljetuspalveluiden kautta. Take away -toiminta on monelle ravintolalle tällä hetkellä elinehto.
– Pärjätään oikeastaan pelkästään sen takia, että myydään ruokaa ihmisille kotiin. Suurin osa haluaa itse hakea, ja jotkut käyttää kuljetuspalvelua, Michelin-ravintola Oran Sasu Laukkonen kertoo.
Moni ravintola onkin toden teolla nyt panostanut ruokien kotiintoimitukseen. Kerroimme aiemmin muun muassa ravintola Passion Jussi Hukkasen perustamasta omasta kotiinkuljetuspalvelusta, joka todella kannatti.
– Jokaisesta tilauksesta jää nyt jotain käteen. Tämä on se syy, miksi haluan kannustaa muitakin ravintoloitsijoita asiassa, Hukkanen totesi.
5. Älä missään nimessä tee ravintolalle ohareita
Jos teet ravintolavarauksen, mutta et syystä tai toisesta pääsekään paikalle, peruuta varaus mahdollisimman ajoissa.
– Aivan viime hetkien peruutuksia tulee aika paljon ja silloin on haastavaa enää löytää tilalle toista vierasta. Hyvä tapa toki, että peruttavat, mutta jos suinkin mahdollista, niin ravintolaa auttaisi, mitä aikaisemmin tieto tulee meille. Voisi myös ilmoittaa etukäteen, jos esimerkiksi seurue on pienentynyt alkuperäisestä varauksesta, toivoo The Cockin ja Madonnan Ville Relander.
Pahinta, mitä ravintolalle tällä hetkellä voi tehdä on jättää menemättä paikalle varauksesta huolimatta. Tämä on ollut ongelma jo ennen korona-aikaa, mutta nyt ”no show -asiakkaat” voivat todella kaataa vaikeuksissa rypevän ravintolan, kun asiakaspaikkoja on muutenkin rajoitettu.
– Ymmärrän peruutukset, mutta no show -asiakkaat sietäisivät saada jonkun leiman otsaan, sanoo Naughty BRGR -hampurilaisketjun perustaja, kokki Akseli Herlevi.
6. Tue ravintolaa myös "epäsuorasti"
Kokki ja ravintoloitsija Akseli Herlevi muistuttaa, että ravintolaa voi tukea myös esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
– Yrityksiä voi tukea suoraan pääasiassa niin, että käyttää niiden palveluita, mutta myös epäsuorasti esimerkiksi ottamalla somekanavia seurantaan ja jakamalla lempiravintoloiden uutisia ja tarjouksia myös omille verkostoille, Herlevi suosittelee ja jatkaa vielä:
– Ihmiset voisivat myös kysyä työnantajiltaan, että voisivatko ne tilata ravintolasta ruokaa "työpaikkalounaiksi" koteihinsa tai ihan työpaikoille, joissa ei pääse tekemään etätöitä.
Herlevi kertoo, että Naughty-hampurilaisketjussa on tällä hetkellä töissä kaikki työntekijät ja ravintoloita pidetään auki, vaikka onkin isoja haasteita kannattavuuden kanssa.
– Pidän sitä tärkeänä ylipäänsä yritysvastuun kannalta. Me pystymme kuitenkin aikaisempien vuosien tiukan kulukurin vuoksi ehkä investoimaan lisää ravintoloihin tänä vuonna, kuten Lahden ravintolan avaus tulevana huhtikuuna.