Suomalaiset ovat aina olleet jäätelökansaa, eikä edes poikkeuksellinen koronatilanne ole pysäyttänyt jäätelömyyntejä. Markkinointijohtaja Minna Brunberg jäätelövalmistaja Froneri Finland Oy:stä kertoo, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen on näinä erikoisina aikoina muuttunut ja pääseekö kesällä jäätelökioskeille herkuttelemaan.
Kuvassa: Toisen suomalaisen jäätelövalmistajan Ingmanin jäätelökioski ja irtojäätelötuutti.
Jäätelökesä on aivan nurkan takana ja jäätelöyritykset ovat lanseeranneet suomalaiskauppojen pakastealtaisiin kevään ja kesän uutuustuotteensa. Kevät on ollut monella tapaa poikkeuksellinen ja se on näkynyt kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Muun muassa Pingviini, Puffet ja Aino-brändeistään tunnetun Froneri Finland Oy:n markkinointijohtaja Minna Brunberg kertoo, että koronakriisi ei varsinaisesti ole iskenyt jäätelöalaan.
– Suomi on hyvin vähittäiskauppavetoinen markkina, joten koronan vaikutukset meillä jäätelöön ovat huomattavasti maltillisempia kuin joillain horeca-vetoisilla markkinoilla. Tilannetta kuvaa ihan hyvin se, että jäätelömarkkina on tällä hetkellä melko tasainen verrattuna viime vuoteen.
Koronan aiheuttama poikkeusaika näkyy Brunbergin mukaan kuitenkin kuluttajien käyttäytymisessä vähittäiskaupassa.
– Kaupassa käydään harvemmin, mutta keskiostos on korkeampi. Kotipakkausten myynti vetää nyt hyvin.
K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoi MTV:lle jo aiemmin, että kerta-annoksien sijaan ihmiset ostavat nyt normaalia enemmän kotipakkauksia.
– Viime vuonna oli myös lämpimämpää tähän aikaan. Nyt näkyy kerta-annoksissa myynninlaskua. Se myös vaikuttaa, että ihmiset eivät ole liikkeellä niin paljon ja tee impulssiostoksia.
Uutuusjäätelöitä myös kioskeilla
Entäpä sitten jäätelökioskit, pääseekö tänä kesänä myös kioskeille herkuttelemaan? Minna Brunbergin mukaan jäätelökioskiyrittäjät ovat pystyneet avaamaan kioskeja melko normaalissa aikataulussa.
– Pingviini-jäätelökioskeja on auki jo useissa eri kaupungeissa. Kioskit toimivat ainoastaan take away -periaatteella ja kioskien yhteydessä normaalisti olevat pöytäryhmät ovat olleet poissa käytöstä.
Jäätelökesää ei siis ole peruttu. Nyt, kun rajoituksia ryhdytään pikku hiljaa purkamaan, Brunberg uskoo, että myös horeca-alan jäätelömyynti piristyy.
Kevään ja kesän uutuustuotteiden myynneissä ollaan vielä kovin alkutaipaleella, mutta erityisesti suomalaiseen makuun sopiva suklaajäätelö Fazer Premium on Brunbergin mukaan lähtenyt pirteästi liikenteeseen. Lisäksi uuden vegaanisen RØAR- jäätelösarjan lanseeraus on herättänyt kuluttajissa kovasti kiinnostusta.
Myös uudet irtojäätelöt kiinnostavat perinteiseen tapaan suomalaisia. Tänä vuonna jätskimauissa mennään hyvin perinteisellä linjalla: uutuustuotteita ovat Pingviini-brändin wanhan ajan vanilja, wanhan ajan vanilja & mansikka, wanhan ajan vanilja & lakka sekä wanhan ajan vanilja & sitruuna.
Lue myös: Oletko sinäkin ihmetellyt tätä Puffet-jäätelön keksissä? Jäätelötehdas paljastaa faktat ikonisesta hittituotteesta – nimi oli ennen aivan eri
***
Millaisia ovat jäätelötrendit?