Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Uusi jäätelötrendi kasvattanut hurjasti suosiotaan Suomessa – "jäätelö ei enää ole pelkkä jälkiruoka"

jäätelö
Shutterstock
Julkaistu 07.06.2018 12:46
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Jäätelöt eivät ole enää pelkkiä herkuttelutuotteita, vaan niiltä haetaan nykyisin yhä enemmän myös hyötyä. Tämä näkyy proteiinipitoisten ja vähäsokeristen jäätelöiden suosion kasvuna. 

Terveellinen jogurttijäätelö syntyy helposti! Katso resepti videolta. 

Suomalaiset ovat tunnetusti jäätelökansaa, ja toisin kuin monessa muussa maassa, meillä jäätelöä syödään tasaisesti ympäri vuoden.

Unileverin viestintäpäällikkö Riitta Jantusen mukaan jäätelöstä 40 prosenttia syödään talvella, 60 prosenttia kesällä. Kesällä jäätelö saatetaan napata viilentämään lämpimää kesäpäivää, talvella herkuttelu on puolestaan astetta tietoisempaa.  

– Jäätelö ei enää ole pelkkä jälkiruoka tai herkutteluhetki, vaan jäätelöä syödään nykyisin yhä useammin myös välipalana, Jantunen kertoo.

LUE MYÖS: Suomalaisten jäätelön kulutuksessa yksi erikoisuus – erottaa Suomen muusta Euroopasta

Funktionaalisuus on trendi myös jäätelöissä

Suomalaisten jäätelömaku on melko klassinen. Perusmaut mansikka, vanilja ja toffee maistuvat aina, samoin kuin klassikkotuutit, kuten Jättis ja Kingis. Vaikka ikisuosikit pitävät pintansa, trendejä nousee aina esiin.

Unileverin markkinointipäällikkö Juho Mikkosen mukaan tällä hetkellä jäätelöistä haetaan joko laadukasta ja simppeliä, tai vaihtoehtoisesti vähän ”överiä”. Myös yksi Ruotsissa jo voimakkaasti näkyvä trendi on Mikkosen mukaan nostamassa päätään myös Suomessa.

COLOURBOX24825188

Käsityötä ja laatua korostava trendi näkyy myös jäätelöissä.

– Hyvinvointibuumin myötä proteiinijäätelöt ovat lähteneet kasvuun. Ne ovat vielä tietyn ryhmän juttu, mutta laajenemassa kovaa vauhtia isommalle porukalle, Mikkonen toteaa.

Proteiinijäätelöiden lisäksi myös vähäsokeristen ja urheilujuomasta kehiteltyjen jäätelöiden kategoria on kasvamassa. Mikkosen mukaan jäätelöissä näkyy tällä hetkellä funktionaalisuus; jäätelöstä haetaan hyötyä.

– Suomessa jäätelö on perinteisesti ollut herkuttelutuote, joten saa nähdä, miten tämä muuttuu.

Tuoreimmat aiheesta

Jäätelö