Mitkä jäätelöt menevät Suomessa nyt kaupaksi? K-ryhmä listasi kovimmat jäätelötrendit.
Suklaa, vanilja ja toffee ovat jäätelösuosikkeja vuodesta toiseen. Jäätelöallas on hyvä kurkistusikkuna ruokatrendeihin: suomalaisiia kiinnostavat jäätelöuutuudet. Esimerkiksi tänä keväänä K-ruokakauppoihin on lanseerattu jo noin 80 jäätelöuutuutta. Suomalaiset ovat jäätelönkulutuksessa Euroopan kärkimaita.
K-ryhmä listasi tämän kesän viisi jäätelötrendiä, joissa nousevat niin hyvinvointi, herkuttelu, kuin ympäristön huomioiminenkin.
Kesän viisi jäätelötrendiä
1. Ympäristöystävällisemmät pakkaukset ja hävikin hyödyntäminen valmistuksessa
2. Perustuotteista siirrytään laadukkaampiin herkutteluvaihtoehtoihin
3. Isot tuutit
4. Kasvipohjaiset jäätelöt, vegaanisia vaihtoehtoja jo lähes jokaisessa muodossa (puikot, tuutit, puolen litran pakkaukset sekä monipakkaukset)
5. Vähemmän sokeria sisältävät vaihtoehdot tulevat pikkuhiljaa myös jäätelöhyllylle.
K-ryhmän tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinenk kertoo, että viimeisen vuoden aikana myyntiään ovat kehittäneet erityisesti vegaaniset jäätelöt ja kotipakkauksissa myytävät laadukkaat herkuttelujäätelöt.
– Uutuuksissa kiinnostavat aina myös erikoisemmat maut, tänä vuonna esimerkiksi on tullut myyntiin inkiväärisorbettia. Jäätelöitä ostetaan pääasiassa herkuttelua varten, ei niinkään terveellisyys edellä, mutta jäätelöaltaasta löytyy myös vähemmän sokeria tai enemmän proteiinia sisältäviä jäätelövaihtoehtoja.
Koronan vaikutukset näkyivät jäätelöaltaallakin
Muun muassa Pingviini, Puffet ja Aino-brändeistään tunnetun Froneri Finland Oy:n markkinointijohtaja Minna Brunberg kertoi toukokuussa MTV:lle, että koronakriisi ei varsinaisesti iskenyt jäätelöalaan, mutta muutti kuluttajien ostokäyttäytymistä.
– Kaupassa käydään harvemmin, mutta keskiostos on korkeampi. Kotipakkausten myynti vetää nyt hyvin, Brunberg kertoi.
Myös K-ryhmässä ollaan huomattu ilmiö: Kun ihmiset jäivät kotiin, korostuivat myynneissä erityisesti puolen litran ja litran jäätelöpakkausten sekä monta jäätelöä samassa paketissa sisältävien monipakkausten myyntiin.
– Yksittäin pakatut jäätelötuutit ja puikot ostetaan usein heräteostoksena, joten näiden tuotteiden myynti kehittyi huhtikuussa huonommin. Kehitykseen vaikutti myös viime vuoden lämpimän sään kovat vertailuluvut, sillä tuuttien ja puikkojen myyntiin vaikuttaa merkittävästi lämmin ja aurinkoinen sää, etenkin kevään ja kesän ensimmäisinä hellepäivinä, kertoo Vuorinen.
Lue myös: Tiesitkö tätä jäätelöstä? Yle: Totuus vaniljajäätelön väristä ja "mustista pisteistä" saattaa yllättää – eivät olekaan sitä, mitä luulit
Lähteet: K-ryhmä, Froneri Finland