Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto kertoo tiedotteessaan viime vuoden juomamyynneistä.
Panimojuomia myytiin vuonna 2021 yhteensä 836,3 miljoonaa litraa, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tiedotteessaan.
Tilastot eivät sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynti on reilut 90 prosenttia koko markkinasta.
Kokonaisuudessaan oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti nousi 3,8 prosenttia. Yksittäisistä tuoteryhmistä kaikkien muiden myynti nousi, mutta oluen myynti laski edelleen edelliseen vuoteen verrattuna.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on uutisoitu paljon alkoholittomien juomien suosion kasvusta. Panimoliiton mukaan viime vuoden hellekesä kasvatti alkoholittomien juomien myyntiä edelliseen vuoteen verrattuna. Virvoitusjuomamyynti kasvoi 8,1 prosenttia ja kivennäisvesien myynti kasvoi 15,5 prosenttia.
Oluen anniskelumyynti romahtanut: "Nyt olemme saavuttaneet todellisen pohjan"
Liiton tiedotteen mukaan koronapandemia ravintolarajoituksineen on vaikuttanut erityisesti oluen anniskelumyyntiin. Oluen ravintolamyynti romahti jo vuonna 2020, mutta on edelleen pysynyt ennätysalhaisella tasolla.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkasen mukaan oluen myynti on laskenut meillä useita vuosia ja ravintolamyynti on muutenkin aina ollut Suomessa muuhun Eurooppaan verrattuna matalaa.
Lue myös: Alko ennustaa vuoden hittijuomat: Tämän oluen suosio se vain jatkuu – laseissa nyt jopa "nestemäisiä mokkapaloja"
– Mutta nyt olemme saavuttaneet todellisen pohjan. Jo kaksi vuotta on kärsitty rajoitusrumbasta ja samat kaksi vuotta oluen ravintolamyynti on ollut ennätysmatala. Tulevaisuus ravintola-alalla näyttää edelleen epävarmalta, Loikkanen sanoo tiedotteessa.
Hänen mukaansa alan työvoima valuu nyt muihin töihin ja seikat, kuten korkea verotus tulevat vaikuttamaan vielä vuosia koko alan kehittymiseen.
Ravintolamyynnin osuus Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myymästä oluesta oli kymmenen vuotta sitten vielä 15,1 prosenttia ja kaksikymmentä vuotta sitten jopa 26,5 prosenttia. Nyt osuus on pudonnut 8,8 prosenttiin.
Panimojuomien kotimaanmyynti 2021:
Juoma | 2021 | 2020 | Muutos | Muutos |
| milj. l. | milj. l. | milj.l. | % |
Olut | 347,2 | 357,1 | -9,9 | -2,8 |
Siideri | 22,8 | 22,7 | 0,1 | 0,4 |
Long drinkit (ml. muut juomasekoitukset) | 52,8 | 50,3 | 2,5 | 5,0 |
Virvoitusjuomat | 300,9 | 278,4 | 22,5 | 8,1 |
Kivennäisvedet | 112,7 | 97,5 | 15,1 | 15,5 |
Kokonaismyynti | 836,3 | 805,9 | 30,4 | 3,8 |
Lue myös: Suomessa kehitettiin ennennäkemätön alkoholijuoma: "Teimme ihan hirveän ison duunin"
Katso myös: Näin kaadat oluen oikeaoppisesti lasiin
0:55