Suomalaiset rakastavat joulukinkkua, mutta Lidlin mukaan sen suosio on kuitenkin nyt hieman hiipumassa.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin, millainen jouluruoka tänä vuonna käy kaupaksi. S-ryhmän mukaan hinnan merkitys on korostunut myös jouluostoksilla. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoi tiedotteessa kysynnän suuntautuvan viime joulun tapaan edullisempiin ja keskihintaisiin tuotteisiin. Tämä näkyy esimerkiksi kaupan omien merkkien sekä tarjoustuotteiden kysynnässä.
Lue myös: Näiden tuotteiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti suomalaisissa ruokakaupoissa
Kinkkujen suosiossa muutos
Kinkku on perinteisesti ollut joulupöydän kunkku, mutta sen suosio näyttäisi olevan nyt hieman laskusuunnassa viime vuoteen verrattuna. Lidlin teettämän selvityksen mukaan kinkkua on tarjolla 81 prosentissa suomalaisista kotitalouksista, kun viime vuonna kinkku löytyi 84 prosentin joulupöydästä. Lisäksi kinkun määrää samoin kuin muiden liharuokien määrää joulupöydässä aiotaan vähentää. Vastaavasti kasvisruokien osuutta aiotaan lisätä.