Ruokatrendikatsaus sekä kauppojen myyntitilastot paljastavat suomalaisten kasvavan kiinnostuksen tarjoustuotteita kohtaan.
K-ryhmä esitteli keskiviikkona vuosittaisen katsauksensa vallitseviin ja tuleviin ruokailmiöihin. Ketjun tuoreen Ruokailmiöt-trendikatsauksen mukaan kokonaisvaltainen hyvinvointi jatkaa ensi vuonna voittokulkuaan – sen sijaan täsmähyvinvointiin tähtäävien tiukkojen ruokavalioiden aika näyttää olevan ohi. K-ryhmän mukaan suomalaiset haluavat nyt palata yksinkertaisten perusasioiden äärelle.
Lue myös: Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta
Tarjoustuotteiden suosio kasvanut räjähdysmäisesti
Osana trendikatsausta K-ryhmä selvitti lokakuussa 2023 suomalaisten tärkeimpiä kriteerejä ruokaostoksille juuri nyt. Kysely paljasti erityisesti tarjoustuotteiden suosion kasvaneen räjähdysmäisesti: Jopa 90 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi seuraavansa tarjouksia ja ostavansa tarjoustuotteita.
Näitä tuotteita suomalaiset haluavat lisätä ruokavalioonsa
1. Kala (57 %)
2. Kasvikset (53 %)
3. Marjat (50 %)
4. Hedelmät (44 %)
5. Juurekset (35 %)
6. Kuitupitoisemmat ruoat (29 %)
7. Pähkinät (23 %)
8. Palkokasvit (22 %)
9. Vähäsokerisemmat ruoat (22 %)
10. Sydänmerkityt tuotteet (21 %)Lähde: K-ryhmän Ruokailmiöt-trendikatsaus
– Se oli yllätys, että tarjoukset ovat noinkin korkealla listalla. Tarjoukset toimivat tällä hetkellä paremmin kuin koskaan aiemmin, pohti Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi keskiviikkona järjestetyssä mediatilaisuudessa.
Lisäksi suomalaiset kertoivat kyselyssä muun muassa suunnittelevansa ruokaostoksensa aiempaa tarkemmin ja ostavansa kotimaisia tuotteita.
– Monet kertoivat ostavansa myös viimeisen käyttöpäivän tuotteita alennettuun hintaan. Väittäisin, että hävikkihyllyt ovat tulleet jäädäkseen.
Hovi kuitenkin muistutti, että kauppojen tarkoituksena ei ole lisätä hävikkiuhan alle joutuvien tuotteiden määrää.
Lue myös: Helsingissä avautui ennennäkemätön supermarket
Miten käy kasvisten myynnille?
Samaan aikaan kuin tarjoustuotteiden suosio on lisääntynyt, on esimerkiksi suomalaisten kasvisten kysyntä tänä vuonna hieman pienentynyt. Tietyissä juureksissa on kuitenkin nähty myynnin kasvua.
– Seuraamme suurella mielenkiinnolla, kääntääkö korostunut kiinnostus perusasioita ja kotiruokaa kohtaan esimerkiksi hedelmien ja vihannesten kulutuksen ensi vuonna kiitoon. Tätä ennakoi jo havaittu niinkin tavallisten tuotteiden kuin punajuuren ja varhaisperunan myynninkasvu verrattuna viime vuoteen, Hovi toteaa K-ryhmän tiedotteessa.
Ruokailmiöt on K-ryhmän vuosittainen katsaus seuraavan vuoden ruokatrendeihin. Tänä vuonna katsauksen teema on hyvinvointi. Katsaus koostettiin K-ryhmän myyntidatan, asiantuntijahaastatteluiden sekä kuluttajakyselytutkimuksen pohjalta.