Suomessa juodaan maailman eniten kahvia henkeä kohti. Kiinnostus parempaan kahviin ja kahvin alkuperään kasvaa koko ajan ja pienpaahtimoiden erikoiskahvit ovat yhä suositumpia.
Yksi poikkeus tässä trendissä on sinivalkoinen lentoyhtiö Finnair, joka on jo useamman vuoden tarjonnut asiakkailleen pääasiassa murukahvia.
Suomalaisuutta omalta osaltaan edustavalla Finnairilla on käytössä Marimekon tekstiilit ja astiat sekä Iittalan Ultima Thule -lasit. Muumituotteet ovat myyntivalikoimassa ja matkustajille tarjotaan Fazerin suklaata.
Tunnetut keittiömestarit ovat laatineet kotimaisuutta henkivät ruokalistat ja viinilistaakin on hiottu.
Paljon on panostettu tyylikkäästi ja hyvällä maulla, mutta kotimaisten paahtimoiden tuoreen kahvin sijasta kauniiseen Marimekko-kuppiin kaadetaan Nescafén pusseista tehtyä pikakahvia.
Kannusta tarjottava murukahvi kuuluu Finnairilla aina perustarjoiluun matkustusluokasta riippumatta.
Lentokoneissa olisi kahvinkeittimiäkin, mutta niitä ei enää käytetä. Uusimpiin Airbus 350 -koneisiin ei tavallisia kahvinkeittimiä ole edes asennettu.
Kaukoreittien bisnesluokassa erikoiskahveja saa pyydettäessä. Kaikissa konetyypeissä ei kuitenkaan ole espressokeitintä. Jos sattuu lennolle, jossa keitintä ei ole, saa erikoiskahvinsa pussista sekoitettuna.
Turistiluokassa pikakahville ei ole vaihtoehtoa.
– Finnairin perusajatuksena on tarjota lennoillaan hyvää kahvia kansainväliselle asiakaskunnallamme. Siirryimme instant-kahviin muutamia vuosia sitten. Uudella kahvilla pystymme takaamaan tasalaatuisuuden, sanoo Finnairin palvelukonsepteista ja siis myös kahvitarjoilusta vastaava johtaja Maarit Keränen.
– Aiemmin koneissamme oli jopa viisi erilaista kahvinkeittojärjestelmää, erilaatuisia kahveja ja kahvipakkauksia. Selkeytyksellä ja yhtenäistämisellä pystyimme keskittämään volyymin yhdelle kahvituotteelle ja saimme myös säästöjä.
Miljoonia kahvikupillisia
Keräsen mukaan murukahvia tarjotaan taivaalla miljoonia kuppeja vuosittain, ja espressoakin muutamia kymmeniätuhansia kupillisia. Tarkkaa määrää on hänen mukaansa vaikea arvioida.
Palaute on Keräsen mukaan hyvää niin peruskahvin kuin erikoiskahvienkin osalta. Finnair ei kuitenkaan anna kahvia koskevista asiakaspalautteista tämän tarkempaa tietoa.
Matkustamohenkilökunnalla on ristiriitaiset tunteet kahvin suhteen.
– Ymmärrän taloudellisen näkökulman, murukahvi on toki hyvin edullista ja se on nopeasti sekoitettu kiireisillä lennolla, toteaa Finnairilla purserina työskentelevä Pauliina Inberg.
– Itsekin olen hyvän kahvin ystävä, joten ymmärrän myös hyvin niitä bisnesluokan matkustajia, joille pikapussikahvi ei maistu. Yhtiömme uusissa 350-koneissa on espressokeittimet, mutta kaikissa koneissa keitintä ei ole, hän kertoo.
Osa matkustajista ei ehkä tiedä juovansa murukahvia, Inberg arvelee.
Moni yhtiö panostaa kahviin
Purseri Inberg keskusteli äskettäin Finnairin kahvista bisnesluokassa erään ulkomaisen matkustajan kanssa, jolle kahvi on yksi merkittävä valintakriteeri lentoyhtiötä valittaessa.
Moni yhtiö tarjoaa edelleen tuoretta, koneessa keitettyä kahvia, ja matkustaja nimesi näitä yhtiöitä useamman.
– Kyseisen matkustajan oli tarkoitus ensin matkustaa toisella yhtiöllä, mutta lennon peruunnuttua hän tuli meille. Onneksi hän sattui lennolle, jossa sai kunnon keittimellä tehtyä espressoa. Murukahvilla häntä olisikin voinut olla vaikeampi houkutella uudelleen Finnairin kyytiin, Inberg naurahtaa.
Moni lentoyhtiö satsaa kahviin, koska sitä pidetään kilpailuvalttina. Tiedonjanoinen kahvinystävä löytää netistä helposti listoja ja arvioita lentoyhtiöiden kahvitarjonnasta.
Esimerkiksi amerikkalaisyhtiöistä United Airlines käyttää italialaista Illyä. JetBluen valinta on Dunkin Donuts -kahvi turistiluokassa, ensimmäisessä luokassa tarjotaan newyorkilaisen pienpaahtimon kahvia.
Southwest Airlines luottaa lähes satavuotiaaseen kahvipaahtimoon ja lahjoittaa jokaista käytettyä kahvikiloa kohden määrätyn summan suoraan kahvinviljelijöille Meksikoon.
Monet muutkin lentoyhtiöt ympäri maailmaa käyttävät laadukkaita kahvimerkkejä ja keittävät kahvit koneessa. Yhä useampi lentoyhtiö panostaa kalliimmissa matkustusluokissa erikoiskahveihin - ja jopa henkilökunnan baristakoulutukseen, kuten australialainen Qantas tekee.
Euroopassa Air Francen ja British Airwaysin kerrotaan käyttävän pikakahvia peruskahvina, erikoiskahveja tarjotaan kalliimmissa matkustusluokissa.
Monet halpalentoyhtiöt tarjoavat pikakahvia, tosin Ryanairilla käytetään Lavazzan kahvia, joka tehdään suoraan suodattimella varustettuun kertakäyttökuppiin.
Halpalentoyhtiöillä kahvi on usein maksullista.
Koululaisten suosikkiruuat lennoille
Onko Finnairin tarkoitus vielä keskustella Pauligin tai muiden kotimaisten paahtimoiden kanssa kahvin toimittamisesta lennoille, vai onko murukahvi tullut jäädäkseen, Maarit Keränen?
– Kahvi on aina ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe. Olemme pohtineet myös kahvia erottautumiskeinona muutaman kerran ja varmasti jatkossakin, Keränen vastaa.
– Tälle Suomen juhlavuodelle olemme sopineet Suomi100-teemaan liittyviä palveluita ja tuotteita. Finnair tarjoaa esimerkiksi kaukolennoillaan heinäkuusta alkaen koululaisten suosikkiruokia makaronilaatikkoa ja lihapullia. Etsimme aktiivisesti pohjoismaisia tuotteita ja tavarantoimittajia.
Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen selvityksen mukaan tummapaahtoiset kahvit kasvattavat suosiotaan ja muuttavat hitaasti suomalaisten makutottumuksia vaaleasta paahdosta tummempaan.
Paahdetun kahvin tuonti Suomeen on kasvussa, mutta pikakahvin tuonti on vähentynyt jo vuosien ajan. Sitä kuitenkin tuodaan kuitenkin edelleen yli miljoona kiloa vuosittain.
Artikkeli on Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston Journalistinen työ -kurssin lopputyö.