Finnwatch selvitti Suomessa toimivien pikaruokaketjujen ilmastotyötä. Selvityksen perusteella erot ketjujen välillä ovat suuria.
Finnwatch selvitti pikaruokaketjujen ilmastotyötä Suomessa. Selvitys paljasti, että parasta ilmastotyötä tekee Kotipizza. Finnwatch kertoo tiedotteessa Kotipizzan nousseen kärkeen tiukimpien ilmastotavoitteiden ja tuotekohtaisten päästötietojen avulla.
Kotipizzan jälkeen vahvimmin selvityksessä suoriutuivat Burger King, Hesburger ja McDonald’s.
Subway ei vastannut lainkaan
Kaikkein heikoimmaksi arvioitiin sen sijaan Subwayn ja Suomessa yleistyneiden virtuaaliravintoloiden ilmastotyö.
Heikoimmillaan ilmastotyö on selvityksen mukaan lähes olematonta tai siitä ei kerrota julkisesti juuri mitään. Esimerkiksi Rollsin ja ScanBurgerin ilmastotyön arvioitiin olevan vasta hyvin alkuvaiheessa.
Finnwatchin mukaan Subwayn heikkous yllätti kuitenkin vertailussa eniten, koska yleensä isoilla kansainvälisillä toimijoilla on olemassa ilmastotyön perusrakenteet. Niistä myös yleensä kerrotaan avoimesti.
– Subway ei kuitenkaan vastannut meille lainkaan eikä sen ilmastotyöstä saatu muutenkaan juuri mitään tietoa, Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola kertoo tiedotteessa.
Lihan käytön vähentäminen olennaista
Vertailussa hyvin pärjänneillä pikaruokaketjuilla on käytössään tai suunnitteilla merkityksellisiä toimia ilmastovaikutuksen pienentämiseksi. Olennaisinta on vähentää raaka-aineiden tuotannon päästöjä.
– Ilman lihan käytön merkittävää vähentämistä, on vaikea saavuttaa riittävän suuria päästövähennyksiä. Perinteinen naudanlihasta tehty pihvi moninkertaistaa hampurilaisen päästöt kasvipohjaisen pihvin käyttöön verrattuna, Leipola muistuttaa.
Vahvimmin päästöjä vähentävää ruokamurrosta edistävät vertailun perusteella Hesburger ja Kotipizza. Niillä on julkaistut tavoitteet nostaa vähäpäästöisten tuotteiden osuus myynnistä puoleen vuosikymmenen loppuun mennessä.
"Hiljaisuus herättää vakavia kysymyksiä"
Finnwatch kertoo lähestyneensä selvityksellään myös Suomen suurimpia virtuaaliravintola-alan toimijoita.
Better Food Group (viralliselta nimeltään Global Operations Group Oy), Munchfam Oy ja Spoon Group Oy hallinnoivat lukuisia kuljetuspalveluiden alustoilla näkyviä pikaruokabrändejä, joiden ruokaa valmistetaan toisten yritysten toimesta.
Yksikään näistä ei vastannut Finnwatchin kysymyksiin eikä niiden ilmastotyöstä saatu muutenkaan tietoa.
– Hiljaisuus herättää vakavia kysymyksiä siitä, ymmärtävätkö nämä yritykset oman ilmastovastuunsa, Leipola sanoo.
Katso myös: Mikä on vastuullisen ravintolalounaan resepti?
9:34Huomenta Suomen vieraina marraskuussa 2024 Finnwatch ry:n ilmastoasiantuntija Lasse Leipola ja Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija, ryhmäpäällikkö Juha-Matti Katajajuuri.
Lue myös: Kotipizzan lihauutinen sytytti someraivon - näin yritys vastaa
Lähde: Finnwatch