Kotipizza ja Nordea ovat ottaneet käyttöön ilmastolaskureita ympäristövastuuta edistääkseen. Vastuullisuus jätetään kuitenkin kuluttajavalintojen varaan, eikä esimerkiksi lihatuotteista aiota luopua.
Sekä Kotipizza että Nordea ovat ottaneet käyttöön laskurit, jotka tarjoavat yritysten asiakkaille tietoa heidän valintojensa ympäristöpäästöistä. Tavoitteena on tuottaa kuluttajille ja yrityksille tietoa tuotteiden ja valintojen päästöistä ja näin mahdollistaa asiakkaalle ympäristötietoisempi toiminta.
Kahden yrityksen vastuullisuusjohtajat kertoivat Huomenta Suomen haastattelussa vastuullisuustavoitteistaan vuodelle 2030.
Nordean yrityksille tarkoitettu laskuri toimii verkkopankin kautta, ja se on maksuton pienille yrityksille.
– Laskuri toimii siten, että yritys syöttää sinne ensin erilaisia tietoja, kuten liikevaihdon, henkilömäärän ja tiedot autoilla liikutuista matkoista. Tietojen perusteella laskuri tuottaa tietoa siitä, minkä verran mikäkin kohde tuottaa päästöjä, kertoo Nordean pk-yritysasiakkaiden vastuullisuusjohtaja Janne Fält.
Näin asiakas tietää paremmin, mitä osaa liiketoiminnastaan pitää lähteä muokkaamaan, jos haluaa tehokkaasti nipistää hiilidioksipäästöistään.
Kotipizza taas tarjoaa verkkosivuillaan ilmastolaskurin, joka antaa asiakkaalle tietoa siitä, kuinka suuri hiilijalanjälki esimerkiksi yksittäisellä pizzalla on.
– Laskuri on dynaaminen, eli jos asiakas vaihtaa pizzan täytteitä, laskuri reagoi siihen. Asiakas pystyy halutessaan kokeilla, kuinka suuri vaikutus hiilijalanjälkeen on sillä, että vaihtaa pizzan täytteitä, kertoo Kotipizza Groupin vastuullisuuspäällikkö Sara Anttila.
Lue myös: Lappi lämpenee ja muuttuu merkittävästi vain yhden sukupolven aikana: Poronhoito vaikeutuu, palsasuot katoavat, sakaalit saapuvat
Ilmastomarkkinointia?
Ilmastonmuutoksen myötä kuluttajat ovat laajalti alkaneet kiinnittää enemmän huomiota ostamiensa tuotteiden vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Tähän ovat heränneet myös yritykset, jotka nyt kehittävät erilaisia ilmastolaskureita kuluttajien saataville.
Yrityksillä on suuri motiivi mainostaa olevansa ympäristötietoinen, koska se vaikuttaa yhä suuremman joukon ostopäätöksiin.
Vaarana kuitenkin on viherpesu, jossa kuluttajalle annetutut väitteet vastuullisuudesta eivät välttämättä kestä tarkempaa tarkastelua.
Miten yksittäinen ihminen voi varmistua siitä, että yritysten lupaamat ympäristöteot laskureineen, standardeineen ja sertifikaatteineen pitävät paikkansa?
Kotipizzan päästölaskenta toteutetaan kolmannen osapuolen, konsulttiyritys Gaia Consultingin toimesta. Anttilan mukaan sen tulokset on varmennettu, ja tuloksiin voi luottaa. Laskuri auttaa hänen mukaansa Kotipizzaa pääsemään tavoitteeseensa, eli tuotteiden hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä.
Nordean Fält myöntää, että ilmastopäästöjen määrittely on tuottanut haasteita.
–Tämähän on ollut se haaste menneinä vuosina, että miten määritellään, mistä tuotteista minkämoinen päästö tulee. Mutta se on tieteeseen pohjautuvaa laskentaa, hän sanoo.
Lue myös: Tämä skenaario uhkaa Pohjois-Eurooppaa – asiantuntija: "lmasto muuttuisi totaalisesti"
Asiakkaan päätös
Moni yritys, kuten Kotipizza ja Nordea, siis pyrkii mahdollistamaan asiakkailleen ympäristötietoisen toiminnan. Päätös teoista jätetään kuitenkin asiakkaalle.
Kotipizza ei aio esimerkiksi luopua tarjoamasta lihaa pitsantäytteeksi, vaikka se olisi selvä, konkreettinen ilmastoteko.
– Kun laskuria käyttäviä asiakkaita on seurattu, on huomattu, että se on antanut pontta sille ostopäätökselle. Kyllä ihmiset ovat kiinnostuneita ja valmiita maksamaan vastuullisuudesta, Anttila vastaa.
Fältin mukaan Nordea odottaa, että asiakas alkaa laskurin käyttöönoton myötä tehdä ilmastoystävällisempiä toimia esimerkiksi sijoituskohteiden suhteen.
Nordean tavoite niin ikään on asetettu vuoteen 2030, jolloin yrityksen hiilijalanjälki olisi tarkoitus saada noin puolitettua vuoden 2019 tasosta.
Prosessi hiilineutraalimpaan lopputulokseen on kuitenkin pitkä ja työläs, tietää Kotipizzan Anttila.
– Me tiedämme, että suurin osa niistä vaikuttavista teoista tulee väkisinkin olemaan siellä loppupäässä.
*Päivitys kello 8.35: korjattu Kotipizzan käyttämän konsulttiyrityksen nimi Gaia Consultingiksi. Korjattu viimeistä sitaattia.