Länsiväylä selvitti kauppaketjujen halpisoluiden nykyistä hintatasoa.
Saksalainen kauppaketju Lidl ei myy enää oluttaan alle euron hintaan, uutisoi Länsiväylä. Ketjun Kotimainen-tuotemerkin 0,33 litran oluttölkkiä myytiin aiemmin 0,99 eurolla, jonka ansiosta se oli vuosien ajan ainoa kotimainen alle euron maksava halpisolut. Nyt Lidl on Länsiväylän mukaan nostanut oluen hinnan 1,05 euroon.
Lidlin halpisolutta kutsuttiin aiemmin jopa niin sanotuksi hintahäiriköksi, koska ketju piti tölkkihintaa tietoisesti kilpailijoiden vastaavia tuotteita alempana.
Lue myös: Halpa vs. kallis: Onko kaupan halvin olut parempaa kuin hintava pienpanimolager? Sokkotestissä se selvisi!
Kun Lidl avasi ensimmäiset myymälänsä Suomeen vuonna 2002, herättivät ketjun tuotteet ja niiden hinnat vilkasta keskustelua. Medioissa ihmeteltiin muun muassa 59 senttiä maksavaa Milbona-maitoa sekä 89 sentin Leijona-olutta. Kyseisestä oluesta tuli Lidlin hittituote ja lehdissä kirjoitettiin kauppaketjujen välisestä "olutsodasta".
Halvin halpisolut nyt S-ryhmässä
Länsiväylän mukaan markettien halvimman halpisoluen tittelin nappasi nyt S-ryhmän Rainbow-lager, joka maksaa 1,02 euroa tölkiltä. Päinvastoin kuin Lidl, S-ryhmä on vuoden aikana laskenut halpisoluensa hintaa.
K-ryhmän Pirkka-halpisolut maksaa sen sijaan 1,15 euroa tölkiltä.
Lidl ei halunnut eritellä Länsiväylälle syitä oluensa hinnannostoon, mutta kertoi tuotteissa yleisesti voivan olla hinnankorotuspaineita esimerkiksi energia-, raaka-aine- ja logistiikkakustannusten vuoksi.
Lue myös: Suomalaiset eivät uskaltaneet ostaa Lidlistä epäilyttäviä nakkeja – katso, millaista kauppaketjussa oli 20 vuotta sitten!
Katso video: "Outoa tavaraa myyvä halpakauppa" – muistatko vielä Lidlin 20 vuoden takaa?
1:46
Lähde: Länsiväylä