Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Leipä, jonka kysyntä on nyt huimassa nousussa – kiinnostaa etenkin lapsiperheitä

kauraleipä
Kolmasosa suomalaisista kertoo ostavansa kauraleipää viikoittain. Shutterstock
Julkaistu 25.01.2018 17:30
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Kaurassa on runsaasti proteiinia, kuitua, hyviä rasvoja ja sopivassa suhteessa hiilihydraatteja. Ei siis mikään ihme, että kauraleipä päätyy yhä useamman suomalaisen ruokapöytään.

IRO Researchin Vaasan Oy:lle tekemän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Suomessa on paraikaa käynnissä melkoinen kaurabuumi. Samasta ilmiöstä kertoo myös se, että kauratuotteiden kohdalla menekki on kasvanut samaa tahtia tuotevalikoiman kanssa.

– Vaasan kauraleipien myynti kasvoi viime vuonna 18 prosenttia. Tämä on huikea kasvu ja johtuu tietysti siitä, että nyt on iso kaurabuumi päällä. Kaikenlaiset kauratuotteet ovat pinnalla, Vaasanin brändi- ja viestintäjohtaja Mari Dunderfelt kertoo.

Lue myös: Mahtava terveyspommi saapui kauppoihin – myynti moninkertaistunut Suomessa

Kauraleipiä näkyy kauppojen hyllyillä entistä enemmän, ja lisää on luvassa. Monista suosikkileivistä, kuten Oululaisen Reissumiehestä ja Vaasan Ruispalat Ohut Herkusta, saa nykyisin kauraisia versioita. Fazer on puolestaan tuomassa helmikuussa markkinoille enemmän täysjyväviljaa sisältävän kauraleipäversion suositusta Puikula-tuotteesta.

Suomalainen valitsee leivän maun perusteella

Toukokuussa 2017 toteutetun tutkimuksen mukaan suomalaisista 32 prosenttia kertoo ostavansa kauraleipää viikoittain, ja 55 prosenttia kertoo ostavansa kauraleipää vähintään joka toinen viikko. Kauraleivän kuluttajien keskuudesta nousee esiin yksi ryhmä, joka on erityisen kiintynyt kyseiseen tuotteeseen.

kaurahiutaleet

Kaura suosioon vaikuttaa myös sen terveellisyys ja vatsaystävällisyys. 

– Tutkimuksessa korostuivat lapsiperheet. Maku on sellainen, joka puhuttelee selvästi lapsia, Dunderfelt kertoo.

Maku ei ole tärkein tekijä ainoastaan lapsiperheiden kohdalla, vaan suurin osa vastaajista, 85 prosenttia, kertoi valitsevansa leivän ennen kaikkea maun perusteella. Samaan vastaukseen päädyttiin myös vuoden 2017 Suuressa Leipätutkimuksessa, jonka mukaan hyvä maku ja tuoreus ovat suomalaisten tärkeimmät kriteerit leipää valittaessa.

Muita kriteereitä leivän valinnassa ovat kotimaisuus, kaurapitoisuus ja täysjyvän määrä.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Leipä