Menestystä niittänyt suomalainen hyvinvointiyritys Puhdistamo aikoo valloittaa seuraavaksi energiajuomamarkkinat ja muuttaa koko juoman nauttimisen kulttuurin.
Vuonna 2009 perustettu Lempäälässä toimiva hyvinvointiyhtiö Puhdistamo tähtää nyt energiajuomabisneksen huipulle. Suomen johtava hyvinvointibrändi lanseeraa uuden energiajuoman, joka on valmistettu luonnollisista ainesosista.
Kombucha-cola meni jo Cokiksen ohi
Lempääläisyrityksen pyrkimyksenä on myllätä juoma-alaa Suomessa, kuten se teki jo aiemmin tuodessaan markkinoille hittijuomat kookosveden ja kombuchan.
– Fokuksemme on jo parin vuoden ajan ollut muuttaa juomakulttuuria todella isosti. Ensimmäisen kerran teimme sen kookosvedellä, jota myytiin viime vuonna reilusti toista miljoonaa tölkkiä. Kyseenalaistimme sen, mitä virvoitusjuoma tarkoittaa. Siinä ei tarvitse olla 14 palaa sokeria ja väriaineita, Puhdistamon myynti- ja markkinointijohtaja ja osakas Joni Inkinen kertoo MTV:lle.
Puhdistamo on Vuonna 2009 perustettu hyvinvointituotteita valmistava lempääläisyritys. Yrityksen liikevaihto on 11 miljoonaa euroa ja se työllistää nyt 70 ihmistä.
Kun kookosvedestä muodostui menestystuote, Puhdistamolla alettiin miettiä, mikä olisi mahdollisesti seuraava iso juttu. Se oli kombucha.
– Luotiin sitten kombucha-markkina Suomeen. Kombucha, eli fermentoitu teejuoma, on tällä hetkellä meidän isoin tuote. Kun saimme tuotetta aluksi 350 000 pulloa, se myytiin loppuun alta aikayksikön. Nyt myisimme 4–6 miljoonaa pulloa vuodessa, jos vain saisimme tavaraa varastoon.
Jotain kombuchan suosiosta kertoo se, että esimerkiksi kombucha-cola on ylittänyt Suomessa jopa tunnettujen virvoitusjuomabrändien myynnit. Maaliskuussa 2019 uutisoitiin, että kombucha meni monissa kaupoissa Coca-Colan ohi myyntivolyymeissa.
Uusi energiajuoma "riisuttu kaikesta pahasta pois"
Inkisen mukaan niin sanotut terveysjuomat, kuten kombucha, uppoavat erityisesti nuorempaan naiskohderyhmään.
– Suurin käyttäjäryhmä on 25–45-vuotiaat naiset, jotka huolehtivat terveydestään. Kun teimme kombucha-colasta ison kampanjan Mikael Gabrielin kanssa, saimme myös nuorison innostumaan.
Nuoriso pyritään hurmaamaan myös uudella energiajuomalla, josta lempääläisyritys povaa seuraavaa isoa hittiä.
– Energiajuomien kulutus on Suomessa jotain tähtitieteellistä ja niitä myydään satoja tuhansia purkkeja viikossa. Halusimme tehdä juoman, johon saadaan sama määrä kofeiinia kuin kaupoissa nyt myynnissä olevissa energiajuomissa, mutta luonnollisilla ainesosilla, Inkinen kertoo uutuusjuomasta.
Kyseessä on Inkisen mukaan uuden ajan energiajuoma, joka valmistetaan kolmen eri teen sekoituksesta. Väri ja maku juomaan saadaan luonnollisista marja- ja hedelmäuutteista. Sokeria energiajuomassa ei ole, vaan se on makeutettu stevialla.
– Olemme riisuneet sen kaikesta pahasta pois. Ensimmäinen puolen miljoonan erän satsi on jo myyty kaupoille ja olemme saaneet paljon positiivista palautetta.
Koska juoma on valmistettu luonnollisista raaka-aineista, ei siinä ole energiajuomista tuttua esanssista sivumakua. Miten terveysjuoma sitten uppoaa nuorisoon? Inkisen mukan mausta ei ole tullut vielä yhtäkään negatiivista palautetta. Juoma on myös pyritty hinnoittelemaan nuorison kukkarolle sopivaksi.
– Hinta on se ainoa este nuorison kulttuurimuutoksessa. Esimerkiksi kombuchan valmistaminen on todella kallista fermentoitiprosessin vuoksi. Energiajuoman kohdalla halusimme pelata todella ohuella marginaalilla, jotta jokainen nuori pystyy valitsemaan terveellisemmän vaihtoehdon, Inkinen kertoo ja sanoo juoman hintaluokan olevan 2 euron luokkaa.
LUE MYÖS: "Ei voi juoda kulausta enempää!" – sokerittomat energiajuomat MTV:n makutestissä
***
Myös teen suosio on kasvanut Suomessa. Katso lisää videolta:
8:04