Energiajuomamarkkinoilla käy nyt kova pöhinä, kun perinteisten juomien rinnalle on noussut ja nousemassa uusia luonnollisempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja. Suomessakin tuotetaan yhtä yllättävää, energiajuomabisneksen mullistavaa raaka-ainetta: koivunmahlaa.
MTV:n Uutisaamussa kerrottiin vappuaattona energiajuomamarkkinoille pyrkivästä suomalaisesta koivunmahlasta. Puhdas luonnontuote kilpailee metsämarjoilla höystettynä säilöntäaineita sisältävien tuotteiden kanssa.
Tällä hetkellä kevään mahlakausi on jo lopuillaan ja tarjolla oli hyvä sato, mutta korona hyydytti vientimarkkinat. Korona koettelee myös mahlaa tuottavaa tohmajärveläisyritystä. Viennin osuus on 95 prosenttia ja monet kansainväliset tuotekehityshankkeet pysähtyivät, samoin tilaukset.
Koivunmahla energiajuomissa uusi juttu? Ei suinkaan! Helsingin Sanomat kertoo, että koivunmahlaa pidettiin ennen energiajuomana, joka antoi puhtia talven heikentämälle väestölle ja karjalle
– Isot juomateollisuusasiakkaat ovat hyvin varovasti nyt tilanneet sen takia, kun he eivät osaa ennustaa sitä oman tuotteensa loppumenekkiä, Nordic Koivu Oy:n varatoimitusjohtaja Susanna Luostarinen sanoo.
Korona-aika on tehtaalla käytetty kehitystyöhön, ja nyt suomalainen mahla aikoo haastaa tosissaan ison energiajuomamarkkinan. Juomilla pyritään korvaamaan esimerkiksi keinotekoiset urheilujuomat.
– On haettu sellaisia ainesosia, jotka tukevat juurikin vaikka urheilevan tai kuntoilevan ihmisen palautumista – ja tukevat jopa sen suorituksen aikana suoritusta.
Metsämarjapohjaiset mahlajuomat pyrkivät siis korvaamaan keinotekoiset aromit, sekä säilöntä- ja lisäaineet.
– Ehkä monikin ajattelee niin, että olen kohta jo niin näillä säilöntäaineilla kyllästetty, että vielä kuoleman jälkeenkin miljoona vuotta haudassa säilyy mätänemättä.
Vähäkalorista superraaka-ainetta viedään Kiinaan ja Japaniin
Metsäteollisuusyhtiö UPM kertoi koivunmahlan hyödyistä joulukuussa 2020 julkaistussa artikkelissaan. UPM:n mukaan koivunmahlaa on mainostettu superjuomana ja se onkin kovassa huudossa esimerkiksi Kiinassa ja Japanissa.
– Mahlassa on vain vähän sakkaroosia, mutta runsaasti mineraaleja ja vitamiineja. Siksi monet käyttävät sitä palautusjuomana urheilun jälkeen, kertoo Kim Finne, Suomen suurimmille ihonhoitotuotebrändeille sekä elintarviketeollisuudelle mahlaa tuottavan Arctic Birch -yrityksen perustaja UPM:n artikkelissa.
Tuore mahla on kirkasta, hajutonta ja vähäkalorista makeaa nestettä, jota voidaan myydä sellaisenaan tai käyttää siirapin, ruoan ja juomien raaka-aineena.