Uutuusjuoman suosio on paikoin yllättänyt suomalaiskaupat ja -ravintolat.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keväällä suomalaisvalmistajien erilaisista lonkeroista ja niiden suosiosta.
Perinteisen greipin makuisen lonkeron lisäksi kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin myös liuta erilaisia marjaisia ja hedelmäisiä vaihtoehtoja. Olvin tuotepäällikkö Oona Järvelä kertoi MTV Uutisille aiemmin uusia lonkeromakuideoita syntyvän trendejä seuraamalla, kuluttajatoiveista sekä tuotekehityksen innovaatioiden pohjalta.
Suomessa erilaisia lonkerojuomia tuottavat muun muassa Olvi, Sinebrychoff, Hartwall, Kyrö Distillery ja Helsinki Distilling Company.
Eri valmistajien suosikkilonkeromakuihin ovat kuuluneet greipin lisäksi muun muassa karpalo ja appelsiini. Vanhat suosikit pitävät pintansa myydyimpien tuotteiden listalla, mutta tänä kesänä hittijuomien joukkoon on kiilannut mukaan myös uusi maku ananas.
Lue myös: Valmistajat paljastavat suosituimmat lonkeromaut sekä flopit: "Lanttulonkero ei toiminut"
Ananaslonkerosta hitti: "Poikkeuksellista"
Hartwallin keväällä lanseeraama ananaslonkero viedään nyt kirjaimellisesti käsistä. Vaikka juoma onkin hetkellisesti saattanut loppua yksittäisistä ravintoloista ja kaupoista, tuotannossa ei ole ollut minkäänlaista katkosta.
– Juoma ei ole loppumassa ainakaan Hartwallilta. Tehtaalta tuli juuri tietoa, että ravintoloita varten on viime viikonloppuna ajettu ylimääräistä erää. Reagoimme sitä mukaa kuin tilauksia tulee. Kysyntää on toki paljon, kertoo kategoriamarkkinointijohtaja Heidi Rantala Hartwallilta.
Rantalan mukaan haastavaa on ollut saada viestittyä kaupoille ja ravintoloille tietoa juoman menestyksestä. Suosio on saattanut yllättää monin paikoin. Suurin syy tuotteiden loppumiseen onkin ollut se, että juomaa on tilattu niin sanotusti "normaalijuoman" verran.
– Ravintoloista ja kaupoista on ehkä tilattu juomaa hieman normaalia enemmän, mutta sitten sen olisikin pitänyt olla viisinkertainen määrä.
Samanlaisia hittituotteita ei ihan joka vuosi juomatehtailla synny.
– Kyllähän suosio on poikkeuksellista. Meillä viimeksi on vastaavaa suosiota nähty vuonna 2019, kun lanseerasimme appelsiinin makuisen lonkeron.
Lue myös: Oletko huomannut? Lonkerotölkkiin on piilotettu ovela viittaus
Makua toivottu jo pitkään
Hartwallilla osattiin kuitenkin ennakoida uutuusjuomalle menestystä, sillä makua viilattiin tuotekehityksessä pitkään ja hartaasti. Lopuksi juomaa vielä testattiin tuttuun tapaan kuluttajilla ennen virallista lanseerausta.
– Juoma sai ihan poikkeuksellisen kovat arviot testeissä. Siinä kohtaa tiesimme, että varmasti kuluttajat tulevat tykkäämään. Toisaalta kyseessä on sellainen maku, jota lonkeronystävät on toivoneet jo pitkään. Juomalle oli patoutunutta kysyntää.
Rantala uskoo ananaksen osuvan myös jollain tapaa "suomalaiseen hermoon", sillä kiistelläänhän meillä ikuisesti humoristiseen sävyyn siitäkin, kuuluuko ananas pizzaan.
Trooppiset maut kiinnostavat laajemminkin
Ananaslonkeron suosio liittynee myös laajempaan trooppisten makujen trendiin. Sinebrychoff lanseerasi tänä vuonna mangon makuisen lonkeron, joka keikkuu niin ikään nyt myydyimpien lonkerotuotteiden listalla.
Yhä useammat kuluttajat hakevat juomilta nyt myös elämyksiä.
– Ihmiset kokeilevat uusia makuja, eivätkä enää ole niin lojaaleja tietyille tuotteille. Juomahyllyihin on tullut paljon enemmän valinnanvaraa.
Toisaalta nähtävillä on myös tietynlaista polarisoitumista: osa kuluttajista hakee selkeästi elämyksellisyyttä, kun toinen ääripää ei halua tinkiä tutuista mauista. Ananaslonkero on nyt joka tapauksessa lyönyt niin isosti läpi, että maku on tullut jäädäkseen.
– Kuluttajien mukaan mennään, eli niin kauan kuin siitä tykätään, niin pidetään vakiovalikoimissa.
Lue myös: Makulonkerot MTV:n testissä: "Tässä oli keksitty karpalolonkero uusiksi"
Katso myös video: Tiesitkö? Näin lonkeromakuja kehitellään
4:35