Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Liki 30 vuotta Lapin Kultaa valmistanut työntekijä muistelee: Legendaarinen mainoskuva jäänyt suomalaisten mieleen

olut,-kylmä, mökki-juhannus
Olut on monen suomalaisen suosikkijuoma.Shutterstock
Julkaistu 13.01.2016 19:55
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Jo 1960-luvulla nykyisenkaltaisen olomuodon ja imagon saanut suomalaisolut, Lapin Kulta herättää suomalaisissa paljon muistoja.

Makuja.fi vieraili Hartwallin tehtaalla Lahdessa tutustumassa siihen, kuinka suomalaista olutta valmistetaan. Selvisi, että paikan päällä työskentelee Anna-Kaisa Vehviläinen, joka on omistanut käytännössä koko työuransa oluelle. Vuosien varrelta mieleen on jäänyt paljon muistoja suomalaisen olutkulttuurin muutoksesta.

Tätä nykyä prosessiasiantuntijana toimivalla Vehviläisellä on paljon muistoja erityisesti Lapin Kulta -oluesta vuosien takaa. Syy tähän on se, että hän on työskennellyt juoman parissa useamman vuosikymmenen ajan.

– 29 vuotta tein Torniossa Lapin Kultaa, Vehviläinen kertoo.

Iltarusko yhdistettiin suomalaiseen olueen

Anna-Kaisa Vehviläinen Hartwall 1

Anna-Kaisa Vehviläinen (kuvassa) on työskennellyt vuosikymmeniä oluen parissa.

Ensimmäisenä Vehviläisen mieleen ovat jääneet mainoskuvat, joilla Lapin Kultaa aikanaan markkinointiin. Kuvissa näkyi tuolloin vahvasti suomalainen sielunmaisema: iltarusko.

– Iltarusko on kuva, joka on vuodesta toiseen sai palkintoja parhaasta mainoksesta, Vehviläinen toteaa.

lapin kulta mainos

Muistatko sinä vielä tämän legendaarisen mainoskuvan?

Vielä tänäkin päivänä Vehviläinen on kuullut useaan otteeseen viittauksia, jotka kertovat siitä, että palkittu mainoskuva kuvasti hyvin suomalaista sielunmaisemaa.

lapin kulta mainos 2

Iltarusko esiintyi useammissa Lapin Kullan mainoksissa.

– Vielä nykyäänkin lentokoneessa ihmiset yhdistävät maiseman Lapin Kultaan. Lapin Kullan iltarusko on  jäänyt ihmisten mieleen, hän jatkaa.

Juoma puski suomalaisten suosioon

Tätä nykyä markkinoilla on valtavasti erilaisia oluita suomalaisista ulkomaisiin. Etenkin pienpanimoiden tuotteet ovat tällä hetkellä erityisen trendikkäitä. Aikoinaan Lapin Kulta lunasti hetkessä aseman erityisen suosittuna juomana, ja sen menekki lähti kasvuun hurjalla tahdilla.

– Lapin Kullan kasvu oli tosi huimaa, sillä se lähti aikoinaan aika pienestä, Vehviläinen toteaa.

– Kun aloitimme, niin teimme noin 30 miljoonaa litraa. Maksimivuotena Lapin Kultaa tehtiinkin jo 190 miljoonaa litraa. Se oli tosi hurjaa! Vehviläinen muistelee.

Vuosikymmeniä sitten tarjolla olleista olutvaihtoehdoista monelle Lapin Kulta oli selvä ykkönen.

 – Sitä pidettiin sellaisena helposti juotavana raikkaana oluena – ja sellaista se olikin. Silloin Lapin Kullan suosio oli ihan huimaa, Vehviläinen kertoo.

Kuinka olutpullon saa auki ilman korkinavaajaa? Katso video!

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Makuja