Loputtomasta kermajuustosta katosi 100 grammaa – Kuluttajaliitto selvitti "shrinkflaatio-tuotteet"

Mitä on shrinkflaatio? – elintarvikkeiden piilokallistumista on vaikea huomata 10:22 Mitä on shrinkflaatio? – elintarvikkeiden piilokallistumista on vaikea huomata
KATSO MYÖS VIDEO: Mitä on shrinkflaatio? – elintarvikkeiden piilokallistumista on vaikea huomata.

Kuluttajaliitto selvitti, mitkä tuotteet ovat suomalaiskaupoissa vaivihkaa pienentyneet, vaikka hinta on pysynyt samana.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin syyskuussa 2022 shrinkflaatio-ilmiöstä, joka näkyy Suomessakin. Ilmiöllä tarkoitetaan tuotteiden tai tuotepakkausten pienentymistä hintojen pysyessä samana. Tuotteiden kutistumista eli "shrinkflaatiota" tapahtuu lähes kaikissa päivittäistavarakaupan tuoteryhmissä. 

Kaikille avoimeen kyselyyn sai vastata nimettömänä Kuluttajaliiton Kuluttajakanavalla 24.3.– 31.8.2023. Kyselyyn tuli yhteensä 735 vastausta 

Kuluttajaliitto korostaa, että kyselyyn tulleet vastaukset ovat kuluttajien omia havaintoja tuotteista ja epäilyjä tuotekoon pienenemisestä. Vastausten tietoja muutoksista ei ole todennettu. Kuluttajaliitto on ollut yhteydessä valmistajiin ja tarjonnut mahdollisuuden kommentoida kyselyn tuloksia.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoi MTV Uutisille viime vuonna pitävänsä ilmiötä mielenkiintoisena ja törmänneensä siihen omassa arjessaankin.

Kuluttajaliitto selvitti shrinkflaatio-tuotteita: "Saimme valtavan vyöryn vastauksia"

Kuluttajaliitto päättikin tarttua aiheeseen syvemmin ja selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on Suomessa. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti noin viiden kuukauden aikavälillä havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta.

– Kuluttajat ovat selvästi olleet hereillä ja huomanneet tuotteiden pienentymisiä, sillä saimme valtavan vyöryn vastauksia muutaman viikon aikana kyselyn avaamisesta, kertoo Kuluttajaliiton viestintäpäällikkö Paula Pessi tiedotteessa.

Kuluttajien ilmoitusten perusteella pienentymistä näyttää tapahtuneen erityisesti lemmikkien ruokien osalta ja reilusti havaintoja keräsivät myös rasvalevitteet, seiti, juusto ja lihavalmisteet. 

– Erityisesti näissä tuotteissa ja tuoteryhmissä vaikuttaisi siltä, että kutistamista on todella tapahtunut, sillä samoja havaintoja tuli näin paljon.

Loputtomasta kermajuustosta katosi 100 grammaa

Kuluttajaliitto poimi vastauksista tuotteet, joista tuli vähintään viisi samankaltaista epäilyä pienentymistä. Tuloksista tulee huomioida, että havainnot ovat kuluttajien omia ilmoituksia, eikä tietoja koko- tai hintamuutoksista ei ole todennettu, joten ei voida suoraan sanoa onko kyse shrinkflaatiosta.

Näistä tuotteista ihmiset raportoivat Kuluttajaliitolle:

Kissan märkäruoka (Latz ja Whiskas): 34 ilmoitusta
Kivikylän lihavalmisteet: 23 ilmoitusta
Ingmariini-levite: 20 ilmoitusta
Becel-levite: 15 ilmoitusta
Oivariini-levite: 14 ilmoitusta
Arla Loputon-kermajuusto: 12 ilmoitusta
Pirkka Alaskanseiti: 10 ilmoitusta
Koiranruoka (Jahti&Vahti): 6 ilmoitusta

Kuluttajaliiton mukaan eniten ilmoituksia tuli lemmikkien ruoasta. Lisäksi kuluttajat olivat huomanneet eri brändien levitteiden pakkausten pienentyneen.

Kyselyssä nousi esiin myös muun muassa Arlan Loputon-kermajuusto, jonka pakkauksesta on kadonnut 100 grammaa. K-ryhmän Pirkan Alaskanseiti -annospalapaketissa on vastaajien ilmoitusten mukaan enää kolme palaa entisen neljän palan sijaan ja paino kutistunut 400 grammasta 300 grammaan.

Kyse ei aina ole shrinkflaatiosta

Kaikkien tuotteiden osalta kyse ei välttämättä ole varsinaisesta shrinkflaatiosta. Valmistajat ovat kertoneet pienempien pakkausten olevan kuluttajien toive ja esimerkiksi Kivikylä tarjosi Kuluttajaliitolle todisteita myös myyntihinnan laskusta. 

Kuluttajaliitosta kehotetaankin tarkastamaan shrinkflaatio-epäilyjen kohdalla, onko myös myyntihinta pienentynyt sisällön kanssa. 

– Jos hinta todella pienenee samassa suhteessa tuotteen koon kanssa, silloin kuluttaja ei häviä kaupassa.

Shrinkflaatiota voi olla vaikea todentaa, jos valmistaja muuttaa yhtäkkiä pakkauskokoa hieman asiasta tiedottamatta. Kuluttaja ei välttämättä pysty vertaamaan uutta tuotetta vanhaan pakkauskokoon tai hintaan.

Kuluttajaliiton Pessin mukaan pakkauskoot ja hinta ovat vapaasti toimijoiden päätettävissä, mutta koolla kikkailu ilman avointa viestintää muutoksista saattaa olla arpapeliä kuluttajien luottamuksella. 

– Kun huomaa suosikkituotteensa kutistuneen vaivihkaa, voi tuntea tulleensa jollakin tavalla petetyksi, Pessi toteaa ja kertoo, että tämä tunne näkyi selvästi kyselyn vastauksissa.

Shrinkflaatio puheenaiheena keskiviikkona Viiden jälkeen -ohjelmassa MTV3-kanavalla alkaen klo 17.05. 

 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat