Suomalainen lonkero menestyy maailmalla. Hartwall kertookin laajentavansa suosikkijuoman markkinoita entisestään.
Suomalaisen lonkeron vienti maailmalle starttasi toden teolla keväällä 2015. Aluksi sen myynti käynnistyi Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgiassa. Kaikissa näissä maissa juoman myynti on ylittänyt odotukset.
Ruotsissa aluksi tilausvalikoimaan otettu juoma myytiin Systembolaget-myymälöistä loppuun jo ensimmäisen viikon aikana. Juoma nousikin kategoriansa myydyimmäksi tuotteeksi ja pian se sai paikan myös Systembolagetin vakiovalikoimasta.
Ruotsin lisäksi Hartwall solmi keväällä 2015 jakelusopimuksen muun muassa Alankomaiden suurimpiin kuuluvan päivittäistavararyhmittymä Aholdin kanssa. Lonkero on ollut myös Alankomaissa menestys.
"Meillä on vahva usko"
Hartwall Original Long Drink -juoman tuotepäällikkö Eeva Ignatius kertoo, että lonkero kehitettiin alun perin vuoden 1952 Helsingin Olympialaisiin helpottamaan baarihenkilökunnan työtä, kun Helsinkiin tulvi väkeä kaikkialta maailmasta. Samalla suomalaiset tulivat kehittäneeksi maailman ensimmäisen ready to drink -juomasekoituksen ja Suomeen uuden long drink -juomakategorian, joka suomalaisten suussa muuntautui hyvin pian lonkeroksi.
Ignatiuksen mukaan Hartwall aikoo nyt jatkaa maailmanvalloitustaan lonkerolla. Lonkerolla on vahva jalansija myös muun muassa Virossa ja uusia markkina-avauksia on tulossa lisää kevään 2016 aikana, Hartwallilta luvataan.
– Meillä on vahva usko siihen, että voimme nyt jakaa Original Long Drinkin vuoden 1952 alkuperäisen ajatuksen mukaan koko maailman kanssa, Ignatius iloitsee.
1:47