Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Tiesitkö tätä lonkerosta? Legendaarinen juoma täytti pyöreitä: "Täydellinen esimerkki suomalaisesta innovaatiosta"

lonkero
Lonkero täyttää tänä kesänä pyöreitä.AOP/Shutterstock/Hartwall
Julkaistu 20.06.2022 09:05

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kansallisjuomaksemmekin kutsuttu lonkero täytti sunnuntaina 19.6. pyöreitä. Suomen ensimmäinen lonkero lanseerattiin Helsingin olympialaisiin 70 vuotta sitten. 

Suomalaisten rakastama lonkero täyttää tänä kesänä pyöreitä, kun Helsingissä vuonna 1952 järjestetyistä olympialaisista tulee kuluneeksi 70 vuotta. Virallisesti lonkeron syntymäpäiviä juhlittiin sunnuntaina 19.6.

”Haluaako olympiatoimikunta, että kauppaan lasketaan Olympia-kesänä joitakin uusia, erikoisesti suomalaisia väkijuomalaatuja (Olympia Cocktail, Finnish Cocktail, Sisu Cocktail, Olympia Apéritif jne.).” Kysymys on kirjattu XV Olympia Helsinki 1952 r.y:n ja Oy Alkoholiliike Ab:n edustajien välisen neuvottelutilaisuuden esityslistalle maaliskuussa 1951.

Lähde: Suomisyöjajuo.fi

Koostimme kansallisjuoman juhlapäivän kunniaksi mielenkiintoisia faktoja lonkerosta. Tiesitkö sinä näitä?

Syy, miksi lonkero keksittiin

Lähes kaikki sen jo tietävät: lonkero lanseerattiin Suomen ja samalla koko maailman markkinoille olympiavuonna 1952. Syy juoma kehittelyyn liittyi puhtaasti tarpeeseen: Helsinkiin oli tulossa poikkeuksellisen suuri määrä turisteja ja vierailijoille piti saada jotain helposti tarjottavaa janojuomaa. Oy Alkoholiliike Ab osallistui Panimoliiton mukaan myös aktiivisesti olympiavalmisteluihin.

Koska ravintoloita ei Helsingissä vielä ollut kovin montaa, oli kehiteltävä yksittäispakattuja ”pitkiä drinkkejä” valmiiksi pulloihin. Juomasekoitusten tekeminen ja pullottaminen annettiin Hartwallin vastuulle. Syntyi kaksi juomaa: Gin Long Drink ja Brandy Long Drink.

Hartwall long drink etiketit

Lonkeron etikettejä vuosien varrelta. Kuva: Hartwall

Alun perin oli tarkoituksena, että juomia myytäisiin vain olympialaisissa, mutta toisin kävi.

– Lonkero on täydellinen esimerkki suomalaisesta innovaatiosta, joka luotiin aikoinaan olympiajuomaksi, mutta josta tuli nopeasti niin suosittu, että juoman tuotantoa on jatkettu siitä lähtien, sanoo Ella Berner, Original Long Drinkin Brand Manager Hartwallilta tiedotteessa.

Mistä lonkeron nimi tulee? Se on yksinkertaisesti suomalaisten suussa muotoutunut lempinimi long drink -nimityksestä.

Kaksi erilaista valmistustapaa – vain toinen on "aito menetelmä"

Lonkerot valmistetaan lisäämällä puhdistettuun veteen makuraaka-aineet ja välttämättömät lisäaineet, jonka jälkeen juomat hiilihapotetaan. Juomien alkoholi on joko tislattua tai käymisteitse valmistettua. Alkuperäinen lonkero valmistetaan ginistä tislaamalla. 

Käymisteitse valmistettuja lonkeroita on kehitelty yksinkertaisesti siitä syystä, että niiden alkoholipitoisuus saatiin "kauppavahvuiseksi". Käymisteitse valmistetuissa lonkeroissa alkoholipitoisuus on yleensä enintään 4,7 tilavuusprosenttia. Tämä oli alkoholijuomien vahvuusraja kaupoissa vuosina 1995–2017. Näin ollen "aitoa", tislattua lonkeroa sai näinä vuosina ainoastaan Alkosta ostamalla.

Lue myös: Suomessa kehitettiin ennennäkemätön alkoholijuoma: "Teimme ihan hirveän ison duunin"

Lonkeron maailmanvalloitus: Yllättävä reitti Alankomaiden markkinoille

Vielä vuonna 2002 Ruokatiedon sivuilla kerrottiin, että lonkeroa on vaikea löytää ulkomailta. Tuolloin lonkeroa saattoi ostaa Suomen lisäksi lähinnä Virosta ja Ruotsissa, ja silloinkin kyseessä oli Suomessa valmistettu tuote.

2010-luvulla alkoi lonkeron maailmanvalloitus. Hartwall alkoi viedä vuonna 2015 lonkeroa ensin toden teolla Ruotsiin, sitten Alankomaihin. Alankomaihin lonkero päätyi yllättävää reittiä:

Kesällä 2021 kuhistiin, kun supertähti Kim Kardashian postasi Instagram-tililleen kuvia lonkerotölkeistä.

– Hollantilaisnuorukainen oli suomalaisen tyttöystävänsä vanhempien mökillä, ja tytön isä tarjosi miehelle saunassa lonkeroa. Hän ihastui juomaan ja päätti osallistua kaverinsa kanssa kotimaassaan Leijonan luolan tapaiseen ohjelmaan sekä esitellä siellä lonkeroa suurelle päivittäistavaraketjulle Aholdille. Kaksikko voitti koko kisan, ja juoma päätyi ketjun valikoimiin, Hartwallilta kerrotaan.

Amerikan valloitus Hartwallin lonkerolla starttasi vuonna 2020. Konkeroa viedään myös esimerkiksi Japaniin, Hong Kongiin, Taiwaniin ja Thaimaahan.

Lue lisää: Ulkomailla ihastuttiin suomalaiseen klassikkoon – juomaa myydään nyt ympäri Amerikkaa: "Olemme ylpeitä"

Kilpailijoita alkuperäiselle sekä Suomessa että maailmalla

Gin Long Drink oli pitkään markkinoiden ainoa lonkero, mutta vuosikymmenten varrella kilpailijoita on tullut runsaasti sekä Suomessa että maailmalla. Lonkeroa valmistaa nykyisin Hartwallin lisäksi muun muassa Sinebrychoff ja Olvi sekä lukuisat suomalaiset pienpanimot. Panimoliiton mukaan long drink -juomien menekki on Suomessa nykyisin reilut 40 miljoonaa litraa.

Ennen kuin Hartwall aloitti Amerikan valloituksen lonkerollaan vuonna 2020, Yhdysvalloissa lanseerattiin The Long Drink Companyn oma lonkero vuonna 2018.

Idean taustalla olivat Turun kauppakorkeassa toisiinsa tutustuneet Ere Partanen ja Sakari Manninen.

– Kutsuimme amerikkalaiset kaverimme Suomeen lomailemaan ja täällä he poronkäristyksen, saunomisen ja avantouinnin ohella maistelivat tietenkin myös lonkeroa, jonka he totesivat saman tien mainioksi juomaksi, Manninen muisteli Kauppalehden haastattelussa vuonna 2018.

Miesten alkuperäinen idea oli viedä lonkeroa Suomesta Yhdysvaltoihin, mutta homma kaatui byrokratiaan. Ratkaisuksi vaikeaan ja kalliiseen vientiin keksittiin 5,5-prosenttisen juoman tekeminen Yhdysvalloissa. Sopiva valmistaja löytyi Missourista.

Uusi juomatrendi näkyy myös lonkeroissa

shutterstock_691064353

Nyt lanseerataan alkoholittomia lonkeroita.

Lonkeron tarina sai vuonna 2021 uuden sivun, kun Hartwallin juomasta lanseerattiin alkoholiton versio. Alkoholitonta lonkeroa oli tätä aiemmin tuottanut ainakin juomavalmistaja A. Le Coq.

Syy alkoholittoman lonkeron lanseeraukselle oli simppeli:

– Alkoholittomien panimojuomien kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten vuosien aikana, Hartwallilta kerrottiin vuonna 2021.

Tammikuussa 2022 K-ryhmä puolestaan tiedotti tuovansa  kauppoihinsa uutuuden, jossa yhdistyy kaksi vahvaa trendiä: hävikin hyödyntäminen ja alkoholittomuus. Kauppojen juomavalikoima täydentyi Olvin alkoholittomalla Iisalmi-lonkerolla, jonka appelsiinitisle valmistuu K-ryhmän keskusvaraston ylijäämä-appelsiineista sekä K-kauppojen appelsiinimehukoneiden appelsiininkuorista. Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilän mukaan alkoholiton uutuuslonkero vastasi myös niin sanottujen super premium -lonkeroiden kasvavaan kysyntään.

Myös erilaisia makuvariantteja on perinteisen greippilonkeron rinnalle lanseerattu vuosien varrella. Lonkeron makumaailmaan on yhdistetty jopa toinen suomalainen suosikki, salmiakki.

Katso myös video: Halpa vs. kallis: Päittääkö kaupan halvin olut sokkotestissä pienpanimon kalliin tuotteen?

7:14img

Halpa vs. kallis -jaksossa maisteltiin oluita. Voittaako halpis?

Lue myös: Jenkkisivusto nosti suomalaisen suosikkijuoman parrasvaloihin – saanut laajaa näkyvyyttä viime aikoina

Lähteet: Panimoliitto, Hartwall, Ruokatieto, Suomisyöjajuo

Tuoreimmat aiheesta

Juomat