Lentokoneen bisnesluokka on monelle lentomatkustajalle vain ohikulkuväylä, joka suljetaan katseilta verhojen taakse lennon ajaksi. Tiedätkö, millaista ruokaa bisnesluokassa tarjoillaan?
Makuja.fi vieraili muun muassa Finnairin lennoille ruokia valmistavan LSG Sky Chefsin lentokoneruokatehtaalla ja otti selvää, millaisia herkkuja bisnesluokassa todella syödään. Selvisi, että tilavammille bisnesluokan paikoille ruokaa tarjoillaan Finnairin lennoilla paljon enemmän – ja viinikin nautitaan design-lasista.
Lentokoneen huippuravintola
Kun turistiluokassa syödään kotiruoan omaisia annoksia tiiviisti pakatuista muoviastioista, bisnesluokassa ruoka mukailee tasokkaan à la carte -ravintolan herkkuja – erikoisen miljöön asettamin rajoituksin. LSG Sky Chefs -lentokoneruokatehtaan tuotekehitysjohtaja Juha Stenholm kertoo, että lentokoneen bisnesluokan aterioiden päätavoite on onnistua mukailemaan tasokkaan ravintolan tarjontaa.
– Pääfokus on siinä, että pystyisimme jollain tavalla kopioimaan jonkinnäköistä trendikästä à la carte -ruokaa, Stenholm toteaa.
Ruokaa huippukokkien resepteillä
Finnairin bisnesluokassa herkutellaan aika ajoin tunnettujen huippukokkien loihtimia aterioita. 29.4. alkaen bisnesluokan lennoilla herkutellaan ravintola Savoyn keittiömestarin, Kari Aihisen suunnittelemia aterioita.
– Savoyn makumaailma pysyy, mutta annokset tietenkin modataan vaatimuksiimme esimerkiksi siitä, että annoksen korkeus ei saa olla yli viisi senttiä, Keränen toteaa.
Finnairin palvelukonsepteista vastaava johtaja Maarit Keränen toivoo, että bisnesluokassa pystyttäisiin jatkossakin tekemään yhteistyötä huippukokkien kanssa. Tavoite on viedä eteenpäin sanaa pohjoismaalaisesta ja suomalaisesta keittiöstä myös lentokoneruokien voimin.
– Se on mielestäni aivan loistava esimerkki siitä, miten me saamme tuotua aika perinteikästä, mutta silti ihan huippuhyvin toimivaa suomalaista ja pohjoismaalaista keittiötä tänne meidän lennoille, Keränen kertoo.
Hurja määrä annoksia halvalla
Grillikuume- ja Kaappaus keittiössä -sarjojakin luotsaavan Aihisen loihtimista aterioista ei kuitenkaan päästä nauttimaan turistiluokassa. Myös turistiluokassa pyritään tietysti panostamaan laatuun, mutta tarvittavien annosten hurja kappalemäärä asettaa annosten hinnan etusijalle, kun on kyse sille asetetuista vaatimuksista.
– Turistiluokassa ruoat ovat lähinnä volyymituotetta, jota menee niin hirveät määrät, että hinta tulee tavoitteista ensimmäisenä annosten valmistamisessa. Turistiluokan ruokien pitää olla tietyn hintaisia – eli huomattavasti bisnesluokan ruokia halvempia, Stenholm kertoo.
Jopa kolme kiloa ruokaa lennon aikana
Myös ruokamäärät poikkeavat bisnes- ja turistiluokissa. Pitkällä Finnairin Aasian lennolla turistiluokan matkustaja saa ruokaa kokonaisuudessaan hieman alle kilon. Vastaavasti samalla lennolla bisnesluokassa matkustava saa lennon aikana 2–3 kiloa ruokaa.
– Bisnesluokassa ruokaa on aina paljon enemmän. Bisnesluokassa myös ruokalistassa on enemmän vaihtoehtoja, Keränen toteaa.
Esimerkkinä Keränen mainitsee ruokalajien määrästä sen, että mikäli turistiluokassa tarjoillaan kolmen ruokalajin ateria, saavat bisnesluokassa istuvat viiden ruokalajin aterian.
Samppanja nautitaan design-lasista
Kun turistiluokassa ateriat nautitaan muovisilta tai foliosta valmistetuilta astioilta, Finnairin bisnesluokassa käytössä on kiertävää posliinikalustoa ja design-laseja.
– Bisnesluokassa meillä on kiertävää posliinikalustoa: Ultima Thulen lasit. Tapio Wirkkala suunnitteli ne alunperin Finnairille, kun New Yorkin reitti avattiin, Keränen kertoo.
Turistiluokan rajallisista tiloista johtuen juomatkin nautitaan lentokoneen takaosassa tavallisesti muovi- tai pahvimukeista. Lasisia laseja pystytään käyttämään Finnairin lennoilla vain bisnesluokassa.
– Tällä hetkellä economy-luokassa käytetään enimmäkseen kertakäyttöastioita. Ne ovat myös paljon kevyemmät, jolloin säästämme taas painossa. Tarjotinkoko on myös pienempi kuin bisnesluokassa, Keränen kertoo.
Katso videolta, kuinka lämpimät ruoat valmistetaan lentokoneeseen!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.