Ruokien valmistaminen lentokoneeseen ja niiden tarjoilu yläilmoissa on kaikkea muuta kuin simppeliä. Monet kotikeittiöstä ja ravintoloista tutut suosikkiruoat eivät yksinkertaisesti sovi lentokoneruoaksi.
MTV:n Makuja.fi vieraili toukokuun alussa useille eri lentoyhtiöille, kuten Finnairille, ruokia valmistavalla LSG Sky Chefs -lentokoneruokatehtaalla, Vantaalla. Paikan päällä selvisi, ettei lentokoneruokien suunnitelu ja valmistaminen ole todellakaan niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Lentokoneruokia valmistavassa suurtalouskeittiössä on otettava huomioon poikkeuksellisia tekijöitä, kuten annosten supertarkka paino sekä hygieenisyys.
LSG Sky Chefsin tuotekehitysjohtaja Juha Stenholmin mukaan edes bisnesluokan ruoissa ei voida lähteä liian pikkutarkalle linjalle.
– Emme pysty tekemään lautaselle samalla tavalla monia pieniä komponetteja, kuten ravintolamaailmassa. Lentokoneessa lämmitettävissä annoksissa ne kuivahtaisivat liian nopeasti. Liian kuivat komponentit ja esimerkiksi joku kampasimpukka eivät yksinkertaisesti tule kyseeseen lentokoneessa, Stenholm kertoo.
Onnistuuko täydellinen pihvi lentokoneessa?
Entäpä miten on perinteisen pihvin laita – voiko matkustaja saada täydellisen mehevän pippuripihvin lentokoneessa? Stenholmin mukaan pihvejä tarjoillaan kyllä yläilmoissa, mutta niihin liittyy aina pieni epäonnistumisen riski.
– Paistamme valmiiksi pihvin pinnat ja jätämme sen muuten melko raa'aksi, koska lentokoneen uunissa se sitten kypsyy tietenkin loppuun. Lentokoneessa on siis turha lähteä tilaamaan mitään medium miinus -pihviä, Stenholm muistuttaa.
– Pihvin lopullinen onnistuminen on lentoemännän käsissä. Lentoemäntä voi joko pilata tai pelastaa pihvin. Vääränlaisella lämmityksellä koko annoksen voi pilata, hän jatkaa.
Palvelulla voi pilata tai pelastaa ruoan
Finnairin palvelukonsepteista vastaavan johtajan, Maarit Keräsen mukaan matkustamohenkilökunta koulutetaan myös ruoan esillepanon osalta. Esimerkiksi monimutkaisemmista bisnesluokan annoksista henkilökunta saa myös kuvalliset ohjeet annoksen oikeanlaista asettelua varten.
– Näitä annoksia täytyy tietenkin olla vain rajallinen määrä, koska se sitoo henkilökunnan keittiöön, vaikka samaan aikaan pitäisi olla palvelemassa asiakkaita. Käytämme muun muassa termiä "soossaus", kun puhutaan annoksen viimeistelystä kauniisti kastikkeella, Keränen kertoo.
Vaikka tarjoiltava annos olisikin kauniisti lautaselle aseteltu ja pihvi juuri täydellisen kypsä, voi ruokailukokemus mennä vielä pieleen.
– Kansainvälisen tutkimuksen mukaan yli 33 prosenttia ruoan nauttimisen kokemuksesta lentokoneessa ei liity mitenkään itse ruokaan, vaan siihen, miten henkilökunta toimii ja kohtaa asiakkaan. Palvelullakin voi siis pilata tai pelastaa hyvän pihvin.
Katso videolta, kuinka lämpimät ruoat valmistetaan lentokoneeseen:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.