Elintarvikkeiden takaisinvedot ovat monitahoinen prosessi myös kauppaketjuille.
MTV Uutiset kertoi viime viikolla laajasta pastatuotteiden takaisinvedosta. Iso erä erilaisia pastatuotteita vedettiin myynnistä Lantmännen Cerealian toimesta, koska pakkauksissa saattaa olla pieniä metallinpalasia.
Takaisinveto koskee muun muassa useita Myllyn Parhaan pastatuotteita, Pirkka- ja Kotimaista-brändien tiettyjä pastatuotteita, Tokmannin makaronia sekä muun muassa eräitä Kokkikartanon ja Jalostajan pastaa sisältäviä valmisruokia.
Lue myös: Muovin palasia jogurtissa, metallia pastassa ja pakasteissa – miksi tuotteita vedettiin myynnistä lähes samasta syystä?
Millainen prosessi useampien eri tuotteiden samanaikainen takaisinveto oikein on ruokakaupoille? Kysyimme asiaa suomalaisilta kauppaketjuilta.
Näin takaisinvetoprosessi etenee ruokakaupoissa
Lidlin viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille tuotteiden takaisinvetoja tehtävän silloin, kun tuote on tai sen epäillään olevan terveydelle haitallinen, ihmisravinnoksi soveltumaton tai käytössä vaarallinen. Silloin tuote on saatava pois kuluttajilta ja kaupoista mahdollisimman tehokkaasti.
Syitä takaisinvedoille voivat olla esimerkiksi virheelliset pakkausmerkinnät, vierasesineet, tai tuote-erässä todettu mikrobiologinen tai kemiallinen ongelma.
Lidlin mukaan tieto tuotteen takaisinvedon tarpeesta tulee yleensä tuotteen valmistajalta.
– Elintarvikkeita testataan useissa eri vaiheissa. Elintarvikkeeseen liittyvä virhe voi tulla esille valmistajan, kaupan tai viranomaisen tekemissä testeissä. Tieto voi tulla myös esimerkiksi toistuvien asiakasreklamaatioiden kautta, Lidlin viestinnästä kerrotaan.
K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervon mukaan tiedonsaannin jälkeen lähetetään kaikille ketjun kaupoille takaisinvetoilmoitus niin nopeasti kuin mahdollista. Tuotteet pyydetään poistamaan heti myynnistä ja hävittämään ohjeistuksen mukaisesti, tai palauttamaan varastoon
– Jos varastossa on ollut vielä takaisinvedon alaista tuotetta jäljellä, se laitetaan toimituskieltoon. Takaisinvedon lisäksi kuluttajien julkinen informointi tehdään mahdollisimman nopeasti. Lisäksi viranomaisille tehdään takaisinvedosta ilmoitus.
Lue myös: Älä syö tätä jogurttia – voi sisältää muovin palasia
Mitä takaisinvedetyille tuotteille tehdään?
Se, mitä takaisinvedettäville tuotteille tämän jälkeen tapahtuu, riippuu siitä, millaisesta tuotevirheestä on kyse. Jos tuote on terveydelle haitallinen tai ihmisravinnoksi kelpaamaton, se hävitetään.
– Pakkausmerkintävirheen vuoksi takaisinvedettyjä, mutta muilta osin käyttökelpoisia tuotteita voidaan lahjoittaa, jos oikeat pakkausmerkinnät saadaan toimitettua tuotteen mukana, Lidliltä kerrotaan.
Ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta kertoo, että pastatakaisinvedossa makaronit poistettiin hyllystä ja hävitettiin – makaronit biojätteenä ja pakkaus muovina.
Saavatko kauppaketjut sitten korvauksen tuotteista, jotka joudutaan hävittämään? K-ryhmän Matti Kalervon mukaan korvaukset selvitetään tapauskohtaisesti.
– Tärkeintä on aina, että virheelliset tuotteet saadaan mahdollisimman pian vedettyä pois myynnistä ja nopeasti tieto niille kuluttajille, jotka tuotetta ovat jo ostaneet.
S-ryhmällä puolestaan kulujen käsittely hoidetaan keskitetysti SOK:n kautta ja takaisinvedetyt tuote-erät korvataan myymälöille.
Lue myös: Lisää "metallimakaronia" vedetään myynnistä
Asiakkaalla oikeus palauttaa tuote ostopaikkaan
Virheelliset tuotteet korvataan myös aina asiakkaille. Lidlin mukaan asiakkaalla on aina oikeus palauttaa tuote ostopaikkaan ja saada takaisinvedetystä tuotteesta hyvitys.
– Tuotteen riskistä riippuen kehotamme asiakkaita joko palauttamaan viallisen tuotteen myymälään tai hävittämään tuotteen. Molemmissa tapauksissa asiakas saa hyvityksen.
K-ryhmän mukaan suositeltavin tapa on toimia kuten takaisinvetoilmoituksessa ohjeistetaan. Virheellisen tuotteen voi kuitenkin aina palauttaa siihen K-ruokakauppaan, mistä se on ostettu.
S-ryhmästä kerrotaan asiakkaiden toimivan yleisesti hyvin takaisinveto-ohjeiden mukaan.
– Makaronitakaisinvedossa valmistaja ohjeisti olemaan yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa, jota kautta asiakkaat saavat korvauksen tuotteista. Tärkeää on, että asiakas saa aina korvauksen takaisinvedetyistä tuotteista, ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta summaa.