Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Mitä suomalaisten ostoskoreihin nyt sujahtaa Alkossa? Näiden juomien kysyntä kovassa kasvussa

3:20img
Julkaistu 11.03.2021 09:46

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Alko julkaisi torstaina helmikuun myyntitilastonsa. Litramyynti kasvoi helmikuussa edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia.

Katso video: Näin Alko huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta koronatilanteen pahentuessa. Turvallisuuspäällikkö suosittelee varautumaan jonoihin.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivustolla kerrottiin tammikuussa Alkon ennustamista juomatrendeistä vuodelle 2021. Alkon mukaan laseissa nähdään tänä vuonna trendikkäitä mocktaileja ja simppeleitä kahden raaka-aineen drinkkejä myös kuplivana. Lisäksi nousussa ovat klassiset kuohuviinidrinkit sekä uudet juomat, kuten roseeprosecco.

Alkon tammikuun 2021 myynneissä nähtiin historiallinen muutos, kun italialaiset kuohuviinit ohittivat ensimmäistä kertaa espanjalaisten kuohuviinien myynnin. 

Helmikuu oli jälleen roseeviinien juhlaa

Helmikuussa 2021 Alkon kokonaismyynti puolestaan kasvoi litroissa 10,2 prosenttia, kerrotaan Alkon tiedotteessa. Roseeviinien myynti lisääntyi jälleen kerran prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 43,6 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Punaviinien kysyntä kasvoi 14,7 prosenttia, valkoviinien 10,3 prosenttia ja kuohuviinien 8,3 prosenttia. Oluiden myynti kasvoi 10,7 prosenttia, siiderien 9,2 prosenttia ja alkoholittomien 13,1 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 15,1 prosenttia.

Erikoisoluiden kysyntä kasvussa

Alkuvuoden oluiden kysyntää ajavat erityisesti erikoisoluet kuten ale- ja stout&porter-tyyppiset oluet, joiden kysyntä on noussut lähes 30 prosenttia. Erikoisoluiden osuus Alkon koko olutmyynnistä on miltei kolmannes.

Helmikuun talviset säät näkyivät olutmyynnissä erityisesti stoutien ja porttereiden sekä vahvempien alejen kysynnän kasvuna. Molemmat oluttyypit kertovat tämän hetken trendeistä: kokeellisuudesta ja uusista mauista sekä toisaalta klassisuudesta.

Tuotepäällikkö Timo Vallon mukaan oluen myyntiluvut osoittavat, että olutkulttuuri kehittyy ja voi hyvin.

– Stouteissa ja porttereissa uusia makumaailmoja luodaan käyttämällä erilaisia mausteita sekä tynnyriviimeistelyjä. Toisaalta perinteiset tyylit kiinnostavat jälleen.

Vallon mukaan alen kysynnässä korostuvat india pale alet eli IPAt.

– IPAssa on viime aikoina kiinnostanut erityisesti herkullisen mehuisat, runsaasti aromihumaloidut IPAt, joissa katkero ei korostu. Uusimpana trendinä näkyy paluu perinteisempiin, katkeroa ja kuivuutta korostaviin IPAn tyyleihin.

Alkosta myydään yhä enemmän myös alkoholittomia juomia

Omien alkoholitottumusten kyseenalaistaminen ja niin sanottu sober curious -trendi on kasvava ilmiö etenkin nuorten parissa. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina.

– Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho sanoo.

Lue myös: Alkosta paljastetaan vuoden 2021 hittijuomat – selkeitä trendejä näkyvissä: "Mahdollisimman yksinkertaista"

Tuoreimmat aiheesta

Alko