Sain jälleen kutsun Carlsbergin mestoille Kööpenhaminaan. Tasan vuosi sitten juhlittiin tanskalaispanimon 170-vuotista historiaa. Tällä kertaa katsottiin tulevaisuuteen ja näytettiin, miten Carlsberg aikoo osaltaan tehdä sitä paremmaksi.
Kuulin jo viime kerralla firman kategorisista, mutta konkreettisista kestävän kehityksen tavoitteista:
- Hiilidioksidipäästöt kokonaan pois vuoteen 2030 mennessä.
- 50 % vähemmän vedenkäyttöä panimoissa vuoteen 2030 mennessä. Suomessa ollaan jo päästy likimain maksimiin vedenkäytön minimoinnin osalta.
- 100 % uudistuvan sähkön käyttö panimoissa vuoteen 2030 mennessä.
- 30 % vähemmän päästöjä oluelle ”pellosta-pöytään” vuoteen 2030 mennessä, yhdessä toimitusketjukumppanien kanssa.
- 100 % kohtuullisen juomisen viestintää pakkauksissa ja tuotemerkkien aktivoinneissa vuoteen 2022 mennessä.
Oli upeaa huomata, että jo vuoden päästä asioita tehdään isolla kädellä.
VASTUULLISUUS on tämän ajan trendeistä suurimpia. Itsekin työstän päivätöissäni paraikaa asiakasprojekteja sen parissa. Carlsbergin kohdalla arvostan eniten sitä, että se ei tee näitä ratkaisujaan erityisen yleisen paineen alla, vaan siksi, että pyrkii edelläkävijäksi, jollainen firma on monessa tapauksessa ollutkin. Ovat kehittäneet mm. pH-asteikon.
En ole törmännyt varsinaisiin syytöksiin olutteollisuuden turmelevaisuudesta (ellei meidän Päiviä ja Pekkaa lasketa). Muovittomuus on viestinnällinen megatrendi, jossa panimoteollisuus on saanut osumaa six pack -muovirinkuloihin sotkeentuneista kilpikonnista. Moni ravintolaketju on sittemmin lähtenyt kosmetisoimaan toimintaansa kertomalla luopuvansa pilleistä joskus lähitulevaisuudessa. Valokeila ei ole osunut panimoihin, joten Carlsbergilla on tilaa ja aikaa näyttää tietä.
INNOVAATIOT. Keskiviikkona 5.9. esiteltiin kansainväliselle lehdistölle viisi mielenkiintoista uudistusta. Yksikään niistä ei olisi yksinään kummoinen pressitilaisuuden aihe, mutta kun innovaatiot niputetaan, huomaa vastuullisuuden aallon pyyhkäisevän läpi jättipanimon koko tuotantoketjun. Kaikkeen paitsi pullon sisältöön kosketaan.
Mielenkiintoa herättävin keksintö oli six pack -paketoinnin mullistava konsepti, joka vähentää muovin osuutta 76 %. Kun Carlsbergin kokoinen firma tekee jotain, sillä on vaikutusta. Heidän tasolla se tarkoittaa 1200 tonnin pienempää muovinkulutusta, mikä vastaa 60 miljoonaa muovipussia. Tölkkejä ei enää kääritä siihen ärsyttävän hankalasti repäistävään muoviin, vaan liimataan yhteen. Kätevyyden takia tölkkinippuun viritetään toki muovinen kantakahva. Hämmentävän yksinkertainen idea oli syntynyt perjantaipalaverissa ja sieltä poistunut insinööri kulutti viikonloppunsa hiomalla idean valmiiksi. Maanantaina mies iski pakkausmullistuksen konttorin pöydälle. Liiman koostumusta jouduttiin hakemaan urakalla. Sen täytyi pitää tölkit yhdessä rajummassakin menossa, mutta tölkkien tulee olla silti helposti irrotettavissa. Höykytin nippua sen verran pystyäkseni sanomaan, ettei se normimenossa leviä. Ja tölkin irrottamiseen kuluva voima on huomattavasti pienempi kuin kääremuovin repiminen.
Postasin Facebookiin videon tölkin irrottamisesta. Seuraajat kysyivät liiman ekologisuudesta. Välitin viestin Carlsbergin omistaman Sinebrychoffin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Marja-Liisa Weckströmille, joka vastasi:
"Liima on tehty öljypohjaisesta synteettisestä materiaalista eikä se ole toksinen eli myrkyllinen. Muovi ei liukene luontoon – sen molekyylit pysyvät yhdessä. Liima ei hajoa UV-valosta tai ollessaan veden kanssa tekemisissä. SnapPackin liima”pisarat” on jätettä eli irrallaan ne tulee laittaa roskiin. Mutta kun liima on tölkissä kiinni, niin tölkki palautukseen kuten nytkin.
Liiman osalta kehitystyötä tullaan vielä jatkamaan, mutta jo tällä liimalla saadaan huimat säästöt muovin käytössä. Liimaversiot 2.0 ja vaikkapa 3.0 tulevat olemaan niin kuluttajien kuin luonnon kannalta varmasti vielä parempia eli jatkuvasti parempi -ajatuksella tehdään jatkokehittelyä."
Päivän muita julkaistuja innovaatioita olivat:
- Cradle-to-Cradle -auktorisoitujen hopeavärien käyttöönotto pullojen etiketeissä kierrätettävyyden parantamiseksi
- Uusi pinnoite uudelleentäytettäviin pulloihin, joka pidentää niiden käyttöikää ja samalla pienentää niiden ympäristöjalanjälkeä
- Uudet happea poistavat korkit, joiden avulla olut maistuu tuoreemmalta pidempään
Lisäksi esiteltiin muovikääreiden alkuperää eli kierrätysmuovia. Sekin pieni uuden six packin -kantokahva on uusiomuovia.
BUSINESSWISE. Kaikissa näistä nousee esiin pari olennaista seikkaa. Jokainen valinta on vastuullinen, mutta myös pitkällä tähtäimellä bisnestä parantava. Useampaan otteeseen käytettävät pullot vähentävät uusien tekemistä. Parempi säilyvyys pidentää oluen säilyvyyttä eli myyntiaikaa. Sen aikana lager säilyy kaiken aikaa entistä raikkaampana.
Selkein muutos on koko brändin ilmeen nykyaikaistaminen. Kieltämättä ysärille jäänyt oloasu päivitettiin kerralla tähän päivään. 12 vuotta aiemmin ad:na työskennelleenä ja lukuisia pakkausuudistuksia tehneenä voin sanoa uudistuksen olevan erittäin onnistunut. Pakkausuudistus näkyy ensimmäisenä maailmassa meillä Suomessa. Jopa tanskalaiset saavat odottaa vuoroaan.
Toinen ihailtava piirre uudistuksissa on nykyään niin trendikäs lean-henkinen toteutustapa. Ei hinkata ideaa loputtomiin, vaan pistetään markkinoille riittävän hyvä ja muita parempi versio, jota parannetaan juostessa kaiken aikaa. Näin päästään nauttimaan vuosia pitempään innovaatioiden tuomista ekologisista eduista.
On upeaa nähdä yrityksiä, jotka toimivat ennen kuin niiden on pakko. Kun asioita tekee ensimmäisenä, näyttävät kilpailijat saamattomilta. Kestävän kehityksen trendi tarjoaa brändeille loputtomasti mahdollisuuksia imagovoittoihin. Useimmat tyytyvät pikavoittoihin, yhden päivän otsikoihin. Carlsberg haluaa ottaa panimoalalla vielä täyttämättömän pestin vastuullisuuden edelläkävijänä. Samalla kun rakennetaan parempaa tulevaisuutta, voidaan rakentaa myös täytettä viivan alle.