Sillä selvä! Suomalaisilla on nyt uusi Alko-suosikki: "Voimme jo puhua todellisesta buumista"

brändi-ilme_detalji_alkoholittomat_myymälämäateriaali_käyttöoik_touko2023
Alkoholittomat juomat kasvattavat suosiotaan. Alko

Alko julkaisi perinteiseen tapaan edelliskuukauden myyntitilastonsa. Huhtikuussa Alkon kokonaismyynti laski edellisen vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Alkoholittomien juomien myynti kuitenkin kasvoi.

Alkon litramyynti laski huhtikuussa 10,5 prosenttia verrattuna vuoden 2021 huhtikuuhun, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Katso myös video: Tumman viinirypäletertun yksi rypäle olikin vihreä – miksi? Artikkeli jatkuu videon alla.

Tumman viinirypäletertun yksi rypäle olikin vihreä – miksi? 0:33
Miksi yksi viinirypäle oli vihreä punaisten joukossa?

Näin juomien litramyynti laski:

Huhtikuu 2021 vs huhtikuu 2022

Punaviinit: -8,8 prosenttia
Valkoviinit: -12,4 prosenttia
Roseeviinit: -23,5 prosenttia
Kuohuviinit: -10,8 prosenttia
Panimotuotteet: -11,9 prosenttia
Väkevät: -6,7 prosenttia

Myynti on Alkon mukaan samalla tasolla kuin ennen koronaa vuonna 2019. Huhtikuun 2022 myynnit olivat litroissa 7,5 miljoonaa litraa, kun huhtikuussa 2019 myynnit olivat 7,4 miljoonaa litraa.

– Ravintoloiden anniskelumyynti on tänä vuonna kasvanut, kun vertaamme vuosiin 2020 ja 2021, kun taas Alkon ja päivittäistavarakauppojen alkoholin myynti on laskenut. Yleinen maailmantilanne ja korkea inflaatio vaikuttavat nekin suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Viiniasiantuntija, Master of Wine Tuomas Meriluoto kommentoi aiemmin MTV Uutisten Makuja-ruokasivuille, miten maailmantilanne tulee vaikuttamaan viinien hintaan Alkossa.

Kaikkien muiden myynti laski, alkoholittomien nousi

Aivan kaikkien juomien myynti ei kuitenkaan laskenut Alkossa huhtikuussa. Alkoholittomat juomat nimittäin menivät viime vuotta paremmin kaupaksi. Alkoholittomien juomien myynti kasvoi Alkossa huhtikuussa 6,3 prosenttia. Juomien myynti on kasvanut lähes poikkeuksetta myös aiempina kuukausina. Alkon Kari Pennasen mukaan alkoholittomien tuotteiden historia yrityksessä ulottuu vuoteen 1967.

– 2010-luvulla kiinnostus on alkanut herätä isommin ja nyt voimme jo puhua todellisesta buumista. Valikoimassamme alkoholittomia tuotteita on kolmisen sataa, kertoo Pennanen tiedotteessa.

Hän muistuttaa myös, että juomien valmistustekniikka ja laatu on viime aikoina kehittynyt, eikä alkoholiton vaihtoehto todellakaan tarkoita tänä päivänä enää vain limuja

– Makumaailmat ovat kekseliäitä ja maukkaita. Alkoholittomia vaihtoehtoja mielivän ei tarvitse tyytyä vähempään kuin alkoholilla drinkkejään nauttivan. Ruoka- ja juomaparejakin voi yhdistellä monin eri tavoin.

Katso myös: Drinkeissä koristelu on puolet nautinnosta, katso kolme helppoa kikkaa, joilla saat koristeltua myös alkoholittomat drinkit!

Kolme helppoa kikkaa drinkkien koristeluun 2:53
Katso koristeluvinkit juomiin!

Lähde: Alko

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat