Oletko syntynyt vuosien 1980–2000 välillä? Onneksi olkoon – sukupolvesi on kaikista nirsoin

ravintolassa
Jopa 60 prosenttia milleniaaleista ei valitse ruokapaikakseen ravintolaa, jolla on huonot arvostelut netissä. Shutterstock

Uuden tutkimuksen mukaan niin kutsutut milleniaalit eli 1980–2000 -lukujen välissä syntyneet ovat kaikista nirsoin sukupolvi. Internet-sukupolveksikin kutsutut milleniaalit luottavat odotetusti eniten netin arvosteluihin.

Verkkotunnuksia tarjoavan GoDaddy-sivuston teettämässä tutkimuksessa vertailtiin yli kahden tuhannen amerikkalaisen ravintoloissa ruokailleen ihmisen odotuksia ja kärsivällisyyttä. Tulosten mukaan milleniaalit olivat kaksi kertaa todennäköisemmin sitä mieltä, ettei ruoka ollut odotuksien mukaista, verrattuna yli 55-vuotiaisiin.

Milleniaaleja on tutkimuksen mukaan myös vaikeampi miellyttää palvelun suhteen ja he olivat nirsompia ravintolan valinnassa. Valitessaan ruokapaikkaa milleniaalit luottavat eniten vertailuryhmistä muiden mielipiteisiin sekä tekevät päätöksiä ystävien suositusten perusteella.

Milleniaalit vakuuttavat nettiarvostelut, vanhemmat yleinen tunnelma

Milleniaalit myös lukevat kaksi kertaa enemmän netin ruoka-arvosteluja vanhempiin ikäryhmiin verrattuna ennen ravintolan valitsemista. Jopa 60 prosenttia vastanneista päätti jättää ravintolan väliin, jos sillä oli huonot arvostelut netissä.

Milleniaalit myös tutkivat netistä ruokalistat sekä Instagram-kuvat etukäteen selkeästi todennäköisemmin kuin mikään muu vanhempi ikäpolvi. Milleniaalit etsivät kolme kertaa todennäköisemmin kuvia ravintolasta ja sen annoksista kuin yli 55-vuotiaat.

Yksi kymmenestä milleniaalista jopa arvioi ravintolan pelkästään sen nettisivujen sisällön ja laadun perusteella, kun taas yli 55-vuotiasta vastaava luku oli yksi sadasta. Vanhempi sukupolvi kiinnittää nuoria enemmän huomiota ravintolan kokonaistunnelmaan.

Miten ravintolat vastaavat odotuksiin?

Tutkimus selvitti myös, kuinka hyvin ravintoloissa tunnetaan asiakkaiden odotukset. 150 ravintolan pomoa ja omistajaa haastateltiin.

Jopa 70 prosenttia ravintoloista uskoi, että teknologia on tärkeää menestyneen yrityksen kannalta. Kuitenkin vain yksi kolmasosa kertoi, että heidän mielestään ravintolan nettisivut palvelivat yritystä todella hyvin. Suurimpia puutteita ravintoloiden mielestä olivat nettivarauksen puuttuminen, huonolaatuiset kuvat sekä vanhanaikainen tyyli ja vanhentunut informaatio.

30 prosentilla ravintoloista ei ollut ollenkaan kuvagalleriaa nettisivuillaan ja yhdellä viidestä ei ollut ollenkaan ruokalistaa nähtävillä.

***


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.