Tuore tutkimus selvitti, miten arvostelusivustoilla saadut arvostelut sekä ravintolan naapurusto vaikuttavat ravintoloiden toimintaan. Asiasta uutisoi Fine Dining Lovers.
Suomalaistutkimus selvitti: Kuinka ravintola-asiakkaiden luottamus ja mielenrauha palautetaan kriisin jälkeen? Videolla esiintyvät Hellon toimitusjohtaja Jaakko Väänänen ja Alexanderplats-ravintolan ravintoloitsija Alexander Gullichsen.
Tutkimus julkaistiin Papers in Applied Geography -julkaisussa. Julkaisussa tutkittiin ravintoloita, jotka sijaitsevat Franklinin piirikunnassa Ohiossa, Yhdysvalloissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että negatiiviset arvostelut hiljattain ravintolan avaamisen jälkeen saattoivat olla jopa kohtalokkaita. Ne saattoivat vaikuttaa suurestikin ravintolan mahdollisuuksiin menestyä. Tutkimuksessa havainnointiin ravintoloita ja arvosteluja, jotka olivat Trip Advisor tai Yelp -sivustoilla.
Lisäksi huomattiin, että ravintolan naapuruston vauraus vaikutti siihen, saiko ravintola laisinkaan arvosteluja.
– Tutkimamme alustat markkinoivat itseään puolueettomina, mutta huomasimme, että näin ei ole, toteaa tutkimuksen johtaja sekä Ohion yliopiston apulaisprofessori Yasuyuki Motoyama.
Tutkimus kattoi noin 3000 ravintolaa. Jokaisen ravintolan naapuruston demografiset ja sosioekonomiset tekijät selvitettiin. Sosioekonomiset tekijät määritettiin naapurustossa sijaitsevien talouksien mediaani palkkatason mukaan.
Köyhemmillä alueilla sijaitsevat ravintolat eivät todennäköisemmin saaneet laisinkaan arvosteluja verrattuna vauraimmilla alueilla sijaitseviin ravintoloihin.
Negatiiviset arvostelut voivat johtaa ikävään kierteeseen
Tutkijat huomasivat, että mitä vähemmän ravintolalla oli arvosteluja, sitä todennäköisemmin sen kokonaisarvosana oli huono.
– Mitä enemmän arvosteluja ravintolalla oli, sitä parempi sen kokonaisarvosana oli, sanoo tutkimukseen osallistunut, niin ikään Ohion yliopiston apulaisprofessori Kareem Usher.
– Arvosteluilla on seuraamuksia: Jos ravintolan ensimmäisten arvostelujen joukossa on tyytymätön asiakas, ihmiset näkevät sen, eivätkä halua mennä ravintolaan ollenkaan. Näin ollen ravintola saa myös vähemmän arvosteluja, Usher selventää.
Mitä enemmän arvosteluja ravintolalla oli, sitä parempi oli myös sen kokonaisarvosana. Yasuyuki Motoyama väittää, että negatiiviset arvostelut voivat vaikuttaa ravintolan menestykseen suurestikin.
– Kyseiset alustat toimivat siten, että suositut ravintolat tulevat entistä suositummaksi. Ravintolat, jotka ovat heti alkuunsa saaneet negatiivisen arvostelun, seisahtuvat niille sijoilleen, Motoyama sanoo.
Kehitysehdotus arvostelusivustoille
Motoyama ehdottaa, että arvostelusivustot julkaisisivat arvosteluja vasta sitten, kun niitä on kertynyt useampia.
– Arvostelusivustot voisivat julkaista arvostelut sitten, kun niitä on kertynyt esimerkiksi kymmenen. Täten pari tyytymätöntä asiakasta ei sanelisi koko ravintolan tulevaisuutta, Motoyama pohtii.
LUE MYÖS: Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"
Lue kaikki lifestyle-artikkelit
Lähde: Fine Dining Lovers