Minkälaiset valmisruoat tekevät nyt kauppansa suomalaisille? Kysyimme kauppaketjuilta.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin helmikuussa valmisruokien suosiosta. Tilastoista on nähtävissä, että valmisruokien suosio on vuosi vuodelta kasvanut.
S-ryhmän myydyimmät valmisruoat aakkosjärjestyksessä:
- Atria pinaattiohukainen
- Fazer Imatra riisipiirakka 6 kpl
- HK Lihapyörykät
- HK Burgeri
- Hoviruoka Lihapiirakka
- Kivikylän Palvarin Lihapyörykät
- Kokkikartano Lohikiusaus
- Kotimaista Riisipuuro
- Saarioinen Maksalaatikko
- Saarioinen Maksalaatikko rusinaton
– Ylivoimaisesti suurin suomalaisen ruokakulttuurin muutos viimeisen 10 vuoden aikana on valmisruokaistuminen ja valmisruoan kasvu. Puhutaan 6–9 prosentin vuosikasvuista, Atrian tutkimuspäällikkö Jukka Saarenpää kertoi MTV Uutisille.
Kauppojen myyntitilastoissa nähtiinkin Saarenpään mukaan juuri historiallinen muutos, kun valmisruokien myynti ohitti ensimmäistä kertaa punaisen jauhelihan myynnin.
Millaiset valmisruoat menevät nyt parhaiten kaupaksi? Kysyimme valmisruokasuosikkeja suomalaisilta kauppaketjuilta.
Lue myös: Älä lämmitä kaupan makaroni- tai maksalaatikkoa mikrossa! Sikke Sumarilta lyömätön valmistusvinkki
S-ryhmä: Ravintolatasoiset valmisruoat haastavat perinteiset suosikit
S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen kertoo valmisruokien olleen yleisellä tasolla kovassa nosteessa viimeiset vuodet.
Tuotteiden tarjonta on monipuolistunut hurjasti muun muassa erityisruokavalioihin ja eri maanosien makumaailmoihin.
– Perinteisten valmisruokatuotteiden rinnalle on tullut myös selvästi korkealaatuisempia tuotteita, jotka erottuvat muun muassa laadukkaammilla raaka-aineilla, tuoreustasolla sekä erilaisilla makuprofiileilla. Parin viime vuoden aikana kauppojen hyllyille on ilmestynyt ravintoloista tuttuja brändejä, Kovalainen kertoo MTV Uutisille.
Kovalaisen mukaan ravintolahenkiset valmisruoat löivät läpi koronapandemian aikana, kun ihmisillä ei ollut mahdollisuutta syödä ravintoloissa normaaliin tapaan.
Juuri nyt S-ryhmällä tekevät kauppansa esimerkiksi Suomalainen menestysresepti -kilpailun finalistivalmisruoat.
Lidl: Valmisruokia syödään hyvällä omallatunnolla
Lidlin valikoimapäällikkö Kirsi Jokipiin mukaan valmisruoat ovat suomalaiskuluttajille perustuotteita, jotka on helppo napata mukaan.
– Myös erikoisemmat ja eksoottisemmat valmisruoat käyvät kaupaksi, mutta tuttujen tuotteiden ja makujen pariin on helppo palata, Jokipii kertoo.
Lidlin suosituimmat valmisruoat satunnaisessa järjestyksessä:
- Lasagne 1 kg
- Maksalaatikko
- Lihapiirakat ja riisipiirakat
- Pinaattiohukaiset
- Pinaattikeitto
- Lohikeitto
- Kanakeitto
- Lihamakaroni- ja perunasoselaatikot
Lidlillä valmisruokien myynti on niin ikään kasvanut ja kuluttajat tarttuvat niihin entistä helpommin. Jokipiin mukaan valmisruokia myös syödään nykyään niin sanotusti hyvällä omallatunnolla, sillä ruoat ovat ehkä terveellisempiä ja maistuvampia kuin joskus aiemmin.
– Eineksistä on vähennetty muun muassa lisäaineita ja suolaa, ja niissä käytetyt raaka-aineet ovat laadukkaita.
K-ryhmä: Hinnan merkitys kasvussa, mutta kysyntää myös laadukkaille valmisruoille
Keskon päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo valmisruokatarjonnan ja sitä suosivan kuluttajajoukon tulevan kasvamaan myös lähivuosina. Valmisruokakategoria on monipuolinen ja laaja, ja tuotteita löytyy useissa hintaluokissa erilaisille kuluttajille ja erilaisiin tilanteisiin.
K-ryhmän suosituimmat mikroateriat satunnaisessa järjestyksessä:
- Kirjolohikiusaus
- Lihapullat ja muusi
- Lasagne
- Härkäruukku
- Pyttipannu
- Nakkikastike ja muusi
- Broileria kermakastikkeessa
Vuorisen mukaan valmisruokahyllyn ateriauutuudet ovat pääosin tuttuja makuja, joita löytyy myös suosituimpien tuotteiden listoilta. Tutut arkiruoat eri hintaluokissa ja eri valmistajilta näyttäisivät tällä hetkellä toimivan myös mikroaterioissa.
– Vaikka tarjoustuotteet ja esimerkiksi peruslaatikot ovat viime kuukausina kasvattaneet suosiotaan hinnan merkityksen kasvaessa, myös laadukkaammalle valmisruoalle on edelleen kysyntää, Vuorinen kertoo.
K-ryhmän tekemän Ruokailmiöt 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaisten arki on kiireistä, ja ruoanlaittoon halutaan käyttää vähemmän aikaa kuin aiemmin. K-ruokakaupoissa valmisruokien myynninkehitys on yli tuplaantunut viimeisen viiden vuoden aikana ja valikoimiin on tullut lähes 1 000 uutta tuotetta.