Ravintola EMOn sommelier ja Vuoden Tarjoilija 2014 -tittelin voittanut Toni Yksjärvi pohtii Gastroblogiaa-blogissa tarjoilijoiden ulkonäköä.
Työstään tarjoilijana palkittu Toni Yksjärvi on sitä mieltä, että tarjoilijan olemus ja siisteys on tärkeää. Parhaimmillaan tämä parantaa ammattilaisen mukaan jokaista asiakaskokemusta.
– Mielestäni on vain hyvä miettiä asiakkaan näkökulmaa. Millaisia odotuksia asiakkaalla on? Näyttääkö ulkoasuni sopivalta työhöni? Näytänkö ammattimaiselta? Tämä kaikki ovat sitä ensivaikutelmaa, tai siihen varautumista ja valmistautumista. Onko alan ammattilaisilta unohtunut, että tapaamme työssämme useita ihmisiä ensimmäistä kertaa joka päivä? Onko ihmisten kohtaamisesta tullut passiivista arkipäivää ammattilaisille?
Onko tarjoilijan ulkonäöllä merkitystä?
Ryppyiset housut, likainen paita ja takkuiset hiukset saattavat kiinnittää tarjoilijan olemuksessa asiakkaan huomion ikävällä tavalla. Yksjärvi peräänkuuluttaakin sitä, että esimerkiksi siisti kampaus on yksi tekijä luomassa hyvää vaikutusta ravintolasta.
– Mielestäni salityöntekijän, miehen tai naisen, kuuluu olla olemukseltaan siisti. Hiukset yhtenä osana kokonaisuutta ovat myös hygieenisyyteen – tai ainakin hygieenisen vaikutelman luomiseen – vaikuttava tekijä, Yksjärvi toteaa.
Ravintola EMOn sommelier huomauttaa myös, että ensivaikutelma syntyy ihmisille vain muutaman sekunnin aikana.
– Otammeko huomioon, että ihmiset tulevat (toivottavasti) innoissaan ravintolaan kokemaan uutta ja jotain arjen rutiineja rikkovaa? Joku on sanonut ensivaikutelman syntyvän lyhyemmässä (ajassa) kuin kolmessa sekunnissa. Se on raadollista, eikä sitä mahdollisuutta saa toiste, Yksjärvi lataa.
Lähde: Gastroblogiaa-blogi