S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertoo blogitekstissään, miten ruoan hinnan nousu on vaikuttanut suomalaisten ostokäyttäytymiseen.
Medioissa on viime aikoina uutisoitu paljon ruoan hinnan noususta ja sen vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen. MTV Uutiset kertoi esimerkiksi viikonloppuna kahden lapsen isä Utu Hopiavuoresta, joka jättää nyt bussikortin tai housut ostamatta, jotta lapset saavat ruokaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysahon näkemys on, että mediassa on maalailtu jopa hieman dramatisoivaa kuvaa siitä, miten ruoan hinnan nousu mahdollisesti heijastuu kuluttajien arkeen. Päällysaho kirjoittaa aiheesta tuoreessa blogitekstissään.
Hintojen nousu näkyy ostokäyttäytymisessä vielä maltillisesti
Päällysaho kertoo, että S-ryhmässä tutkittiin kuun vaihteessa sitä, miten loppukeväänä ja toukokuussa voimaan tulleet hinnankorotukset ovat vaikuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymiseen isossa kuvassa.
– Tulos on, että varsin maltillisesti. Eniten nousua on tuoreen kalan, kananmunien ja kahvin hinnassa. Kahvin osalta kehitys on jatkunut jo pidempään ja sen hinta on tasaantunut. Kalan osalta kovempi hinta on vaikuttanut selkeästi myös kulutukseen, joka on pudonnut noin kolmanneksella, Päällysaho kirjoittaa.
Muissa tuoteryhmissä muutokset ovat Päällysahon mukaan pienempiä, eikä mitään suurempia kulutusmuutoksia tai tilastollisesti merkitseviä siirtymiä ole tapahtunut.
Kaupan omien merkkien myynti on kuitenkin selkeästi kasvanut: Päällysaho kertoo, että nousua on viime vuoden toukokuuhun verrattuna 15 prosenttia. Kyse ei kuitenkaan välttämättä ole pelkästään ruoan hinnan nousun aiheuttamasta kulutusmuutoksesta, vaan syynä voivat Päällysahon mukaan olla esimerkiksi sääolosuhteet
– Tätä kasvua voi selittää myös moni muut asiat, kuten esimerkiksi grillauskauden aloituksen siirtyminen kolean sään takia.
Kuluttajat toivovat halvempia hintoja, samalla tuottajille pitäisi maksaa enemmän – S-ryhmästä suositellaan valitsemaan kotimaista
Päällysahon mukaan on kuitenkin selvää, että tuleva inflaatiokehitys vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään jollain tapaa. Muutokset eivät kuitenkaan tapahdu nopeasti, vaan kulutustottumukset muokkaantuvat hiljalleen.
Paljon riippuu myös siitä, millainen sato tänä kesänä Suomessa saadaan. S-ryhmässä on otettu huomioon poikkeuksellinen tilanne.
– Olemme sopineet, että suurelta osin alkusyksyn valikoimajaksojen hinnat kiinnitetään vasta juuri ennen tuotteiden myyntijakson alkamista. Näin poistamme tavarantoimittajiltamme riskiä, joka vaikeasti ennakoitavaan tilanteeseen liittyy, Päällysaho kirjoittaa.
Päivittäistavarakaupan johtajan mukaan ruokakauppojen tehtävänä on toimia joka suuntaan "mahdollisimman viisaasti".
– Kun auton toisesta sivupeilistä näkyy viikon ruokabudjetin euroja hyllynvälissä laskeva perheenisä tai -äiti, ja toisesta kohoavien rehukustannustensa kanssa painiskeleva maitotilallinen, pitää löytää tasapaino.
Päällysaho myös kannustaa valitsemaan kaupasta nyt kotimaisia tuotteita.
– On viisasta valita kotimaista aina kun se on mahdollista, mutta nyt siihen on kaksinverroin syytä.
Lue myös: Kahden lapsen isä Utu Hopiavuori jättää bussikortin tai housut ostamatta, jotta lapset saavat ruokaa
Lähde: S-ryhmä