Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ruokakaupan ja ravintolan yhdistävä konsepti avaa ovensa Järvenpäähän – ”jotain sellaista, mitä ei ole Suomessa ennen tehty”

2:08img
Julkaistu 27.04.2018 07:05

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

K-Citymarket Järvenpään kauppias Markku Hautalan ja huippukokki Matti Jämsenin visiona on tarjota asiakkaille entistä parempaa palvelua ja ruokaa. Ajatuksesta syntyi grocerant, eli ruokakaupan ja ravintolan symbioosi, jonka ensimmäinen osa aukee toukokuun ensimmäinen päivä Sesonki-ravintolan muodossa. 

Video: Tältä moniin ruokakauppoihin levinnyt, tuoreista appelsiineista mehua puristava laite näyttää.

Ajatus grocerantista lähti liikkeelle Markku Hautalan ja Matti Jämsenin yhteisestä projektista, joka johti lopulta siihen, että miehet päättivät perustaa Järvenpään Citymarketin kylkeen pienen Sesonki-ravintolan.

– Miksi kaikkien huippuravintoloiden pitäisi olla Helsingin ydinkeskustassa? Mitä jos olisi olemassa ravintola, johon sinulla on varaa ja joka tekee asiat pieteetillä, mutta se löytyisikin Järvenpäästä? Hautala kyselee. 

Ainutlaatuisen lounasta, illallista ja sunnuntaibrunssia tarjoavasta ravintolasta tekee sijaintinsa lisäksi myös se, että ravintolan raaka-aineet haetaan päivittäin kaupan puolelta, jolloin hävikkiä ei pääse syntymään. Myös kaupalle tulee vähemmän hävikkiä, kun ravintolassa voidaan käyttää hyväksi sellaiset tuotteet, jotka ovat jäämässä yli.

sesonki

Sesonki-ravintolan sisustus akustiikkoineen on tarkkaan harkittu.

Uuden konseptin ravintola on huippukokki Jämsenin ensimmäinen ravintola ja samalla pitkään mielissä kytenyt unelma. 

– Lokakuussa olin isossa operaatiossa ja maatessani sairaalasängyssä mietin, että jos unelmia ei heti toteuta, niitä ei tule ehkä koskaan toteuttaneeksi, Jämsen kertoo.

– Olen haaveillut ravintolasta, joka olisi hieman syrjässä, mutta sinne voisi tulla paljon ihmisiä ja se olisi hyvä ravintola.

Uudet konseptit halutaan pitää salassa

Kaikki ei kuitenkaan pääty toukokuun ensimmäisenä päivänä avattavaan ravintolaan, vaan tarkoituksena on muuttaa koko kauppa grocerant-ajatusta mielessä pitäen. 

Myös tämä ruokakauppojen uutuus on saanut alkunsa Hautalan aloitteesta: ”Päivän C-vitamiinit helposti ja nautittavalla tavalla” – ruokakauppojen uutuus kasvattaa suosiotaan

– Äitienpäivän jälkeen kauppaan tulee viiden viikon remontti ja lähdetaan rakentamaan jotain sellaista, mitä ei ole Suomessa ennen tehty, Hautala kertoo.

Kaupan yläkertaan rakennetaan muun muassa koekeittiö, jossa työntekijöitä ja asiakkaita opetetaan tekemään hyvää ruokaa.

Tämä on kuitenkin vain yksi visio tulevasta, sillä kaikki uusia konsepteja Hautala ei suostu vielä paljastamaan. Varmaa on kuitenkin se, että heinäkuussa pääsemme ihastelemaan jotain ennennäkemätöntä. 

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa